Hlavní navigace

Obnovu po havárii nezvládne až třetina českých firem

Sdílet

Pavel Louda 14. 2. 2013

„Třetina firem není schopna data obnovit do 24 hodin od výpadku. To už představuje vážné ohrožení provozu a reputace společnosti. Navíc jen necelých 10 procent firem má vypracovaný a odzkoušený plán obnovy,“ rekapituluje závěry analýzy Jiří Jakeš, ředitel společnosti Outsourcing Solution.

Analýza se zaměřuje na způsob nakládání s daty ve 200 malých a středně velkých firmách (50–300 zaměstnanců) působících v různých sektorech.

Za neslavným skóre prý stojí nejen liknavost firem, ale také závratné tempo růstu objemu ukládaných dat. V malých a středních firmách se množství dat každoročně zvýší o 18 procent. „Tento nárůst se ročně zvyšuje o zhruba 2 procentní body, takže příští rok to bude již 20 procent,“ dodává Jakeš.

Firmy jednoduše nezvládají data správně ukládat a hlavně nemají vyzkoušeno, jak rychle obnovu ve skutečnosti zvládnou. „Ve více než polovině firem si nikdy neověřili, jak rychle zvládnou data zprovoznit. V případě havárie jsou pak velmi zaskočeni délkou výpadku, která je obvykle dvojnásobná oproti tomu, co firma předpokládá,“ varuje Jakeš.

Zatímco běžná firma si může dovolit i několikahodinovou nedostupnost dat, některé firmy musí mít v případě havárie zajištěnu okamžitou obnovu dat – například banky, elektrárny či internetové obchody. „Průměrná česká firma si vystačí s dobou obnovy v řádu hodin. Současné technologie umějí tohoto času obnovy spolehlivě dosáhnout a jsou navíc cenově dostupné,“ říká Lukáš Gallina ze společnosti George Engineering zabývající se vývojem cloudových aplikací. 

Příval digitálních informací prodražuje nákup úložného prostoru, a proto se začínají prosazovat jiné než klasické způsoby zálohování (pevné disky uložené v sídle firmy). Po počáteční nedůvěře firmy ukládají data přes internet do virtuálních on-line úložišť (takzvaná cloudová úložiště).

„Nakupovat stále nové pevné disky a další zálohovací technologie by bylo příliš nákladné, proto si potřebný prostor zákazník pronajímá u poskytovatele cloudových služeb, který se o provoz stará,“ vysvětluje Jakeš.

Ve firemním sektoru se z cloudových služeb prosazuje nejen ukládání a zálohování dat, ale také využívání elektronické pošty a provoz účetních a podnikových systémů.

Našli jste v článku chybu?