Hlavní navigace

Airbus připravuje létající auto bez řidiče

23. 8. 2016

Sdílet

 Autor: Airbus
„Vítejte ve světě budoucnosti,“ zní v prvním díle legendárního seriálu Futurama. Chvíli poté spočine protagonista pohledem na nový New York, kde vzduchem létají auta a dotváří obraz pokročilé společnosti budoucnosti. Jeden z největších výrobců civilních letadel Airbus má vizi velmi podobnou.

Urbanizace přispívá k postupné migraci obyvatelstva z vesnic zpět do měst, trend viditelný celosvětově. Za 15 let bude 60 % lidstva žít ve městech – což je masivní, 10% nárůst.

Jak populace ve velkých aglomeracích poroste, zvýší se četnost dopravních zácp a dalších problémů, spjatých s kulturou automobilismu, kdy infrastruktura často není dokonalá a město není schopno pojmout ještě více aut během dopravní špičky, avšak zároveň sociální postavení člověka k autu silně tlačí.

Aby se spolu s tímto problémem v jednom sledu vyřešilo i znečištění, jak standardní, tak hlukové, zapojil se do vývoje nového řešení tak trochu nečekaný hráč: Airbus. Ke konci příštího roku již má existovat jeho prototyp samořiditelného létajícího auta. Že to zní komicky? Možná, ale to plechový konstrukt na kolečkách, v němž se člověk řítí rychlostí stovek kilometrů za hodinu, musel před dvěma sty lety znít také.

 

Vize blízké budoucnosti?

„Už do deseti let bychom na trhu mohli mít produkty, které zcela změní městskou dopravu pro miliony lidí,“ popisuje na webu společnosti Rodin Lyasoff, hlavní projektový manažer skupiny A3 Airbusu v Silicon Valley.

„Mnoho z důležitých technologií, jako jsou baterie, motory nebo avionika, už existuje nebo brzy bude,“ pokračuje.

Co však chybí je spolehlivá technologie na rozpoznávání a vyhýbání se objektům – jde o klíčovou položku vývoje v A3. „Jde o jednu z těch větších výzev, kterou chceme vyřešit co nejrychleji,“ říká Lyasoff.

Za projektovým názvem Vahana se skrývá vývoj autonomní létající automobilové platformy pro individuální cestující i přepravu nákladu. Divize helikoptér, taktéž spadající pod Airbus, navíc pracuje na vhodném designu, který bude splňovat požadavky projektu.

Podobnosti tohoto projektu nejsou známé – Airbus se vyjádřil tak, že jeho manažeři zatím nemohou poskytnout bližší informace.

Založena teprve v květnu, A3 je skupina zaměřená především na vývoj významných inovací, jejímž cílem je pracovat současně na omezeném množství projektů, které zapříčiní proměnu celého průmyslového odvětví; tak to alespoň popsal generální ředitel A3 Paul Eremenko. Organizace samu sebe považuje za soukromou, firemní verzi agentury DARPA, výzkumně větvi Ministerstva obrany Spojených států. Ta pracuje na podobně radikálních projektech.

Eremenko se k A3 připojil poté, co odešel z Googlu, kde byl ředitelem technické sekce v taktéž obdobné skupině ATAP – Advanced Technology and Projects. V Googlu vedl vývoj chytrého telefonu, rozdělitelného na jednotlivé výsuvné moduly, tzv. Project Ara.

 

Proměna letectví i automobilismu

Co budou muset samořiditelné létající dopravní prostředky překonat jako první, jsou státní regulace. Státy až teprve nyní upravují zákony, co se dronů týče, ve chvíli, kdy se běžně vyskytují; na létající auta zatím opravdu neměly ani pomyšlení.

„Žádný stát na světě nedovoluje dronům bez pilota létat přes město – s nebo bez pasažérů,“ říká Bruno Trabel z Airbus Helicopters na blogu společnosti.

Tabel pracuje jako hlavní inženýr na Helicopters‘ Skyways projektu, který má „pomoci překonat současná regulatorní omezení“.

Dříve v tomto roce se Airbusu povedl první průlom – dohoda s úřadem pro civilní letectví v Singapuru (CAAS) umožní od poloviny roku 2017 firmě otestovat drona pro dodávkovou službu na kampusu Singapurské Národní univerzity.

„Musíme se připravit na větší využití letadel bez lidské posádky v městském prostředí a pomoci vyřešit dnešní i budoucí potřeby lidstva,“ popsal po uzavření dohody Kevin Shum, generální ředitel CAAS. „Chceme usnadnit jejich provoz průmyslovému i spotřebitelskému sektoru, stejně tak amatérským nadšencům. Zároveň však musíme myslet na aktuálnost a správnost regulací, které umožňují operování těchto strojů a spolu s tím zajišťují bezpečnost letového provozu a veřejnosti.“

Dosud se projekt autonomního létajícího vozidla udržoval v tajnosti, o ambicích Airbusu věděl málokdo. Do projektu se zapojili výzkumníci z různých zemí; tak například v Německu a Francii místní technici Airbusu vytvářejí obdobu klasického autobusu pod názvem CityAirbus. „Létající autobus“ by využíval několik vrtulí a prozatím připomíná spíše dron než helikoptéru či bus.

 

Dlouhá cesta s obrovským potenciálem

Jak společnost popsala, CityAirbus by nejprve využíval služeb pilota, aby snadněji pronikl na trh. Funkčnost samořiditelné platformy by přišla brzy poté, co se státní regulace přizpůsobí nové technologii. CityAirbus, Skyways a Vahana projekty tvoří základ snah Airbusu v oblasti autonomních létajících vozidel. Jak je vidět, ambice firma nepostrádá.

„Síla naší skupiny tkví v propojených projektech, které společně fungují jako motor nadcházející proměny,“ myslí si Jörg Müller ze skupiny Airbus Group. „Snahy projektů Skyways, CityAirbus a Vahana přinesou budoucnost přepravní síti chytrých měst – alespoň v oblasti regulací a přijetí od veřejnosti i trhu.“

Airbus vidí samořiditelné létající taxi podobně, jako dnešní oblíbený systém „spolujízdy“: Skrze chytrý telefon by si zájemce domluvil místo a čas, kde by jej vozidlo vyzvedlo.

„Věříme, že celosvětová poptávka po tomto druhu letadla může snadno sahat do milionů,“ říká Lyasoff.

„Jízda taxíkem po néznámém městě je zajímavá zkušenosti už dnes, ale letět nad ním je přímo strhující,“ popisuje Marius Besebel, šéf sekce Helicopter Demonstrations v Airbus Helicopters.

Airbus uznal, že není sám ve vývoji létajícího samořiditelného dopravního prostředku.

Existuje jich mnoho, namátkou: PAL-V, Skycar, AeroMobil 3.0, Maverick LSA, Icon A5, Switchblade, Lilium Jet, Pegase MK2, Skyrunner, Volante Joby S2, Terrafugia TF-X a e-volo Volocopter. Ano, mnoho z nich jsou začínající startupy, podceňovat je však není radno.

E-volo Volocopter dokonce již v dubnu poprvé odstartovala s lidským pasažerém.

CS24

„Tento trh se bude velmi rychle rozrůstat poté, co se nám podaří nasadit první vozidla do megalopolí a demonstrovat tak výhody tichého, ekologického způsobu vzdušné dopravy za konkurenceschopné ceny,“ tvrdí Müller. „Když se podívate na potřeby obchodníků, cestujících z nebo na letiště, případně mezi různými obchodními destinacemi, rychle si uvědomíte, že potenciální poptávka se rovná stonásobku roční produkce helikoptér Airbusu. A že by stačilo za létající stroj vyměnit jen jeden ze sta pozemních taxíků.

Samořiditelné létající stroje by ještě před deseti lety zněly jako sci-fi, lehce přitažené za vlasy; ale dnes je to reálně míněná evoluce dopravy, do které se nebojí pustit i skuteční giganti průmyslu.

Autor článku