Hlavní navigace

Apple iBooks 2 nejsou jen pro školy, lze je použít i ve firmě

22. 1. 2012

Sdílet

 Autor: © Apple
Apple chce svou novou aplikaci iBooks 2 zaměřit především na učebnice. Pokud tento koncept uspěje, může mít velký vliv i na podnikovou sféru.

Hlavní novinkou iBooks 2, nové verze aplikace pro iOS, je podpora multimediálních učebnic v iPadech. Učebnice bude možné pořizovat v novém online obchodu iTunes U, nebo si je vytvářet pomocí aplikace iBooks Author. I když primárními příjemci jsou vzdělávací instituce, tato technologie může najít široké uplatnění i v podnikové sféře.

Tvorba obsahu
Bezplatná aplikace iBooks Author umožní tvorbu „nádherných barevných knih doplněných o interaktivní animace, grafy, fotografie a videa, nabízejících rychlou a plynulou navigaci, zvýrazňování obsahu a vkládání poznámek“. Tato aplikace se nehodí jen na učebnice, podle Apple s ní můžete vytvářet „kuchařky, kroniky, obrázkové knížky atd.“. Aplikace obsahuje šablony, podporuje jednoduché ovládání myší a nabízí widgety, díky kterým lze do knih vkládat fotogalerie, videa, prezentace a trojrozměrné objekty. Podniky mohou vytvářet poutavé propagační materiály a vzdělávací příručky nebo dokonce prodávat vlastní obsah.

Vzdělávání zaměstnanců
Pokud iBook 2 uspěje a učitelé přestanou používat papírové učebnice, dojde k podobnému efektu jako při přechodu z promítání průhledných fólií na počítačové prezentace. Veškeré vzdělávání by mělo ve firmě probíhat způsobem, na jaký jsou zvyklí především mladí zaměstnanci, kteří právě skončili školu. Jinak pro ně budou firemní kurzy nezáživné a někdy i nepochopitelné.

Poptávka po tabletech
Tabletů neustále přibývá a jejich využití při vzdělávání tedy bude čím dál běžnější. Dá se předpokládat, že s podobnou technologií přijdou i konkurenční výrobci a tablet se postupně stane běžnou školní pomůckou. Mladí zaměstnanci, kteří budou používat tablet ve škole, ho budou mít tendenci používat i po nástupu do zaměstnání. Podniky by se neměly s tablety jen smířit, ale naplno je využít.

Lepší zaměstnanci?
Proč přecházet od papíru k digitálním médiím? Výrobcům tabletů to samozřejmě přinese větší odbyt a vyšší příjmy. Bude ale z pohledu pedagoga tablet lepším nástrojem než papírová kniha? Možná, že tato změna nebude mít žádný význam. Přidání audia, videa, obrázků a widgetů může nabízet jen pasivní zkušenost, při které bude student sledovat blikající světla a pohybující se předměty a moc se nenaučí. Možnost předávání informací pomocí multimédií ale může zvýšit zájem studentů a zvýšit jejich vědomosti, protože přijímání informací bude jednodušší. Pokud budou studenti vzdělanější, budou podniky získávat lépe připravené zaměstnance, kteří pro ně budou větším přínosem.

 

Problém?

V podstatě jediným zásadním problémem této novinky tak bude fakt, že je určena výhradně pro produkty Apple. Nástroj na tvorbu učebnic lze nainstalovat a používat jen v operačním systému Mac OS X a aplikaci pro práci s těmito interaktivními knihami je zase možné nainstalovat jen do iPadu. Uvidíme, za jak dlouho se podobné nástroje objeví pro Android a mobilní Windows.

 

Propagační video (v angličtině):

CS24