Hlavní navigace

Bezpečný blockchain? Hackeři nesouhlasí, ukradli přes 100 milionů v jediném kvartálu

 Autor: Adobe Stock
Kryptoměnám se letos daří, což ale láká pozornost hackerů. S bezpečností blockchainu si hlavu nedělají, stačí zaútočit na zranitelné části, které nejsou součástí samotných platforem.
Redakce 5. 5. 2021

Sdílet

Kryptopeněženky, Ethereum DApps a směnárny jsou oblíbeným cílem, a zločinci na ně míří běžně. Jen v prvním kvartálu letošního roku se jim podařilo ukrást už přes 100 milionů dolarů, o 46 % více než ve stejném období roku minulého. Vyplývá to z nového reportu společnosti AtlasVPN.

Data zahrnují také blockchainové podvody založené na sociálním inženýrství a podobně – a ty dohromady činí více než pětinu všech kryptoměnových krádeží.

Nejpopulárnějším cílem hackerů jsou Ethereum DApps, decentralizované aplikace založené na chytrých smlouvách v rámci kryptoměny Ethereum. Celkem na ně za 1. čtvrtletí letošního roku uspělo 11 útoků a 5 podvodů, dohromady šlo o ztráty ve výši 86 milionů dolarů.

Co se týče blockchainových peněženek, v prvních třech měsících se dohromady staly obětí devíti útoků, jednoho podvodu a dvou případů vydírání. Oběti přišly o 19 milionů dolarů.

Na kryptoměnové směnárny mířily čtyři úspěšné útoky a jeden podvod, z nich se podařilo hackerům získat „jen“ 2,9 milionů dolarů.

Celkový trend je jasný – počty útoků a podvodů masivně rostou napříč celým mladým odvětvím, kterým blockchain a kryptoměny jsou. Nové platformy a služby musí dbát na zabezpečení, a zajeté služby ho musí drasticky vylepšit, jinak klesne důvěra uživatelů.

Oproti rekordnímu roku 2019 přesto počet útoků poklesl – to může být právě důsledkem snah děravé služby alespoň trochu zabezpečit.

Blockchainové transakce jsou pro zločince velmi lákavé, protože na rozdíl od transakcí bankovních, v případě objevení zločinu nelze peníze jednoduše vrátit zpět na účet oběti; toť výhoda a nevýhoda nezměnitelnosti. Lze bezpečně čekat, že hackeři se budou i v nadále zaměřovat na zranitelnosti v elektronických peněženkách, doprovodném softwaru a na samotných platformách a směnárnách.