Hlavní navigace

Evropská komise vyšetřuje Facebook, podezírá jej ze lži

22. 12. 2016

Sdílet

 Autor: Fotolia © boygostockphoto
Podle Evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové Facebook uvedl svým prohlášením v omyl regulační úřady Evropské unie, když v roce 2014 převzal WhatsApp.

Problémem, vedoucím k závažnému obvinění a znovuotevření diskuze, je nedávné částečné propojení uživatelských účtů Facebooku a WhatsAppu. Facebook přitom dříve komisi tvrdil, že taková věc není v jeho silách spolehlivě zajistit.

Akvizice z února 2014 získala souhlas EU na začátku října téhož roku, uskutečnila se pak o několik dní později.

Evropská komise však nyní Facebooku poslala prohlášení o námitkách, týkající se „nesprávných nebo zavádějících informací“, které měla firma komisi sdělit během antimonopolního řízení při převzetí WhatsAppu.

Neexistuje šance, že by komise vzala zpět schválení fúze: Případ se týká pouze toho, zda Facebook dodržel všechny procedury Evropské unie.

Prohlášení o námitkách dává Facebooku čas do 31. ledna, aby na vznesená obvinění reagoval. Pokud komise nebude spokojena s odpovědí, může společnosti uložit pokutu ve výši až 1 % celosvětových výnosů.

V srpnu 2014 Facebook sdělil komisi, že by nebylo možné spolehlivě spojit informace z uživatelských účtů Facebooku a WhatsAppu, což vzala komise v úvahu při schvalování souhlasu s fúzí.

O dva roky později však WhatsApp umožnil automatické propojení telefonního čísla služby s uživatelským účtem na Facebooku.

To znamená, jak se domnívá komise, že automatizované propojení účtu bylo technicky možné už v srpnu 2014, kdy však Facebook prohlašoval, že to možné není.

„Komise má tudíž obavy že Facebook vědomě, nebo zanedbáním, předložil nepravdivé nebo zavádějící informace komisi, čímž porušil své povinnosti v rámci regulací Evropské unie,“ píše Evropská komise.

příloha_ovladnete_sva_data

Řízení z roku 2014 došlo k rozhodnutí, že Facebook a WhatsApp nejsou blízcí konkurenti na instant messaging trhu, pouze vzdálení konkurenti v sociálních sítích a že trh s online reklamami má dostatek alternativ k získání poskytovatelů reklamy a zdrojů informací o uživatelích.

Pokud komise zjistí, že Facebook nerespektoval procedurální pravidla, může jej potrestat odebráním 1 % celosvětových výnosů. Minulý rok firma oznámila tržby v hodnotě 17,9 miliard dolarů; tuto částku již letos překonala během prvních devíti měsíců, potenciální pokuta by tak mohla snadno překonat nezanedbatelných 200 milionů dolarů.

Byl pro vás článek přínosný?