Hlavní navigace

Geodis – Google Street View po česku

24. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © Matthew Cole - Fotolia.com
Česká města a silnice nebrázdí jen googlovské automobily s vysoko vystrčenou kamerou. Něco podobného, ale ve větším rozsahu dělá i firma Geodis Brno.

Když potkáte malé osobní auto s kamerou namontovanou vysoko na stožáru na střeše, usmívejte se. S největší pravděpodobností jste se právě setkali s automobilem, který sbírá podklady pro digitální mapy.

Nemusí to ovšem nutně znamenat, že se váš obličej dostane právě do internetové mapy Google Street View. Podobné mapování českých silnic, měst nebo venkova dělá i Geodis Brno, a to mnohem více do hloubky.

„Máme vlastní aplikaci PanoramaGIS, na první pohled podobnou jako Street View,“ říká obchodně-technický manažer divize firmy Geodis Brno Michal Sýkora. Na rozdíl od svého známějšího projektu ale PanaromaGIS neumožňuje jen panoramatický pohled na dané místo na mapě.

„Umíme navíc přímo v našich panoramatických snímcích zaměřit polohu bodů, odměřit výšku, délku či plochu objektů, případně prolínat do těchto snímků další mapové vrstvy,“ vyjmenovává rozdíly mezi službou Google Street View a PanoramaGIS Michal Sýkora.

Na druhou stranu na rozdíl od Street View nejsou panoramatické mapy Geodisu veřejně přístupné a nevznikají plošně. Brněnská firma je totiž vyrábí na zakázku podle požadavků klientů, všesměrové snímky si objednávají například správci komunikací, inženýrských sítí, krajské a městské úřady.


Každopádně ať už vás mine jakékoliv auto fotografující pro internetové mapy, můžete být v klidu. Z důvodů ochrany osobních údajů bude na zveřejněných snímcích rozmazaný nejen váš obličej, ale i třeba registrační značka automobilu.

Pomohla i Unie
Celý moderní mapovací projekt v Geodisu pojmenovali Komas, tedy KOmplexní MApovací Systém. Nezanedbatelný podíl na jeho vzniku má i Evropská unie, která na projekt přispěla prostřednictvím Operačního programu podnikání a inovace, ICT a strategické služby. Ve firmě vznikl i vývojový provoz, který se zabývá výzkumem nových mapovacích technologií. V červnu 2010 byl provoz komplexních mapovacích systémů, který zahrnuje dvě oddělení specializované na vývoj a aplikaci leteckých a pozemních mapovacích metod, oficiálně otevřen. Zaměstnanci se zde zabývají výzkumem nových metod, které budou sloužit pro rychlý a ekonomický sběr georeferencovaných dat.

V podstatě jde o vývoj technologie šikmých leteckých snímků a mobilního mapovacího systému, kde jsou senzory umístěné na střeše automobilu nebo na jiném prostředku, např. na lodi nebo železničním vozidle.

Jak to funguje
Základem řešení Geodisu jsou digitální snímky, které zachycují mapované území z pohledu projíždějícího vozu.

Celý mobilní mapovací systém je složen z digitálních kamer, laserových skenerů a satelitní navigace GPS. Digitální kamery jsou složené v jednom svazku tak, aby zachytily v jediném okamžiku kompletní okolí. Výsledné snímky z kamer jsou pak pomocí speciálních softwarů už v kanceláři poskládány do jediného panoramatického snímku o rozlišení dvanácti megapixelů.

Zařízení fotí své okolí ve zvoleném intervalu, který začíná zhruba na 2,5 metru, aby maximálně pokrylo mapované území. Zájmové území je tedy pokryto tisíci snímky a mračny bodů pořízenými laserovými skenery, které dohromady tvoří kompaktní model pro měření a vizualizace. Systém tak uživatelům umožňuje např. odměřit šířku oken pro hlukové studie, podjezdnou výšku mostů pro doplnění chybějících dat v navigacích nebo i polohu dopravního značení, veřejného osvětlení, identifikací výmolů a výtluků na silnicích apod. Vše kompletně ve 3D včetně už hotové fotodokumentace.

Využitím výhod několika různých měřicích a navigačních technologií současně (GPS, IMU, odometr, digitální fotografie a laserové skenování) dosahuje systém vysoké přesnosti i při snímání v zastavěných oblastech, centrech měst, v místech pokrytých vegetací a v tunelech, kde klasická GPS technologie nevyhovuje nebo selhává.

Vzhledem k tomu, že jsou snímky plně georeferencovány, je možné do panoramatických pohledů promítnout i další mapové vrstvy a kontrolovat aktuálnost existujících mapových podkladů, sledovat například průběh vlastnických hranic či inženýrských sítí přímo v terénu z pohodlí kanceláře.

 „V budoucnosti chceme náš systém ještě zpřesnit a udělat ho univerzálnějším. Testujeme také nasazení zařízení na většině dopravních prostředků s využitím různých měřicích přístrojů,“ prozrazuje plány do blízké budoucnosti české firmy Geodis Brno Michal Sýkora. Firma chce také vybavit systém mobilního mapování termovizní kamerou, kterou bude možno mapovat například tepelné úniky na budovách po celých ulicích nebo sídlištích.

Byl pro vás článek přínosný?