Hlavní navigace

Google je „monopolista“, který porušil antimonopolní zákony, rozhodl soud

6. 8. 2024

Sdílet

 Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Rozhodnutí amerického soudu pravděpodobně změní způsob fungování vyhledávače Google a otevře dveře konkurenci.

Americký okresní soud v pondělí v přelomovém rozhodnutí rozhodl, že společnost Google je monopolní společností, která využívala své dominantní postavení na trhu online vyhledávání k potlačování ostatních vyhledávačů a bránila jim v získávání podílu na trhu.

Vyvíjíte už podnikové aplikace s pomocí AI nástrojů?

rozhodnutí amerického okresního soudu pro okres Columbia se uvádí, že dominantní postavení společnosti Google zůstalo nezpochybněno po více než deset let – což jí umožnilo ještě více posílit na úkor svých konkurentů.

„V roce 2020 to bylo téměř 90 % [trhu vyhledávání] a na mobilních zařízeních ještě více, téměř 95 %,“ napsal ve svém 277stránkovém stanovisku americký okresní soudce Amit Mehta. „Vyhledávač Bing společnosti Microsoft, který je na druhém místě, zaznamenává zhruba 6 % všech vyhledávacích dotazů – o 84 % méně než Google. Google nedosáhl dominantního postavení na trhu náhodou. Google je monopolista a chová se tak, aby si svůj monopol udržel,“ dodal Mehta.

Vyhledávání Google je nejstarším a nejziskovějším podnikem mateřské společnosti Alphabet.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Po dlouhém soudním procesu loni na podzim soud zjistil, že Google vynaložil desítky miliard dolarů na exkluzivní smlouvy, aby si zajistil dominantní roli výchozího vyhledávače pro webové prohlížeče a mobilní zařízení. Soud dokonce pro ilustraci použil analýzu konkurence, kterou v roce 2020 provedl sám Google; tato studie odhadovala, že vytvoření podobného produktu, který by mohl konkurovat vyhledávači Google, by jeho konkurenta Apple stálo 20 miliard dolarů.

Stejnou neschopností konkurovat trpí i další rivalové, například Microsoft Bing a Duckduckgo.com – a s tím, jak rostou příjmy společnosti Google, roste i její schopnost nadále blokovat konkurenci.

„V roce 2014 zaznamenal Google příjmy z reklamy ve výši téměř 47 miliard dolarů. Do roku 2021 se toto číslo zvýšilo více než trojnásobně na více než 146 miliard dolarů. Pro srovnání, Bing v roce 2022 vygeneroval jen zlomek této částky – méně než 12 miliard dolarů,“ napsal Mehta.

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

Ačkoli Mehta nenabídl řešení monopolu, který si Google vybudoval, rozhodnutí soudu pravděpodobně ovlivní další žaloby proti společnosti a změní způsob fungování vyhledávače v budoucnu. Pokud zvítězí v odvolacím řízení, rozhodnutí pravděpodobně také otevře dveře konkurenci Googlu k růstu vlastního podnikání a tržní základny vyhledávače.

Pondělním rozhodnutím soudní trápení společnosti Google zdaleka nekončí. Druhá žaloba ministerstva spravedlnosti, kterou podala Bidenova administrativa, bude napadat podnikání společnosti v oblasti reklamních technologií.

Stížnost ministerstva spravedlnosti tvrdí, že Google má monopol na reklamu a používá technologie, které eliminují nebo výrazně snižují jakoukoli hrozbu jeho reklamní dominance. Očekává se, že tento případ bude začátkem září projednáván u soudu.

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2) Přečtěte si také:

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2)

Po zveřejnění rozsudku se k věci vyjádřil generální prokurátor Merrick Garland: „Toto vítězství proti společnosti Google je historickým vítězstvím pro americký lid,“ řekl Garland. „Žádná společnost – bez ohledu na to, jak je velká nebo vlivná – není nad zákonem. Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále důrazně prosazovat naše antimonopolní zákony.“

CS24

„Toto přelomové rozhodnutí činí společnost Google odpovědnou,“ řekl asistent generálního prokurátora Jonathan Kanter. „Dláždí cestu inovacím pro další generace a chrání přístup k informacím pro všechny Američany.“

Společnost Google se k přelomovému rozhodnutí bezprostředně nevyjádřila.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.