Hlavní navigace

Google velí k zásadní bezpečnostní proměně, ostatní se však musí přidat

20. 5. 2021

Sdílet

 Autor: Fotolia © leowolfert
Google pomalu ale jistě nastavuje vícefázové ověření jako defaultní.

V rámci zlepšování bezpečnosti na internetu se Google odhodlal ke kroku, který by měli následovat i ostatní. Z vícefázového ověření dělá defaultní nastavení. Ačkoliv, nenazývá ho dosud běžnou zkratkou MFA (multi-factor authentication), nýbrž 2SV (two-step verification). Ještě zajímavější pak je, že tlačí na využívání svého nového softwaru vyhovujícího autentizačním standardům FIDO.

Pro pořádek: příslušný interní identifikační klíč dle produktového manažera Google Account Security Jonathana Skelkera neslouží k identifikaci uživatele - k tomu je určena biometrie -, software s podporou FIDO je určen k ověření do přístupu nikoliv k telefonu, ale ke službám jako Gmail či Google Drive. Jinými slovy, biometrie (otisk prstu, sken tváře) ověřuje uživatele a následně interní klíč ověřuje zařízení. Otázkou je, zda se ke Googlu přidají i další společnosti. Jelikož však Google připravil verzi svého softwaru také pro systém iOS, lze předpokládat, že ano.

Vše začalo 6. května, kdy Google změnu ohlásil s tím, že jde o zásadní krok směrem k pohřbení neefektivních hesel. Udělat z telefonu, který máme prakticky vždy po ruce, bezpečnostní hardwarový klíč, je dozajista myšlenkou chytrého zabezpečení. Uživateli to dává v otázce zabezpečení jisté pohodlí.

A chytré je též pojmout takové řešení jako defaultní. Jen ať si s nastavením pohrají ti, kteří jej chtějí vypnout, ne naopak. Při pohledu do firemního prostředí však lze vidět jeden podstatný důvod zůstat věrný externím klíčům: konsistence. Zaprvé, firmy těmihle klíči už disponují, takže proč je nepoužívat nadále. Navíc, uživatelé - zaměstnanci, používají různé typy zařízení, takže v rámci standardizace je používání externích klíčů snazší.

příloha_ovladnete_sva_data

Ostatně, Skelker přiznává, že interní klíče Googlu oproti těm externím neskýtají žádnou bezpečnostní výhodu, koneckonců, oba splňují standardy FIDO. Co však platí dnes, nemusí platit zítra a je víc než pravděpodobné, že Google v horizontu pár let bezpečnost svých interních softwarových klíčů vylepší. Až se tak stane, situace bude diametrálně odlišná. V tu chvíli budou k dispozici bezplatné klíče, lepší než ty dosavadní hardwarové.

Nicméně jakkoliv oceňujeme snahu Googlu pohřbít hesla, je tu ještě jeden problém týkající se celého firemního prostředí. Dokud převažující většina firem a výrobců bude vyžadovat hesla, několik málo těch, kteří už je používat nebudou, situaci nezmění. V ideálním světě vyvinou dostatečný tlak uživatelé/spotřebitelé, tím, že hesla odmítnou. Bohužel, většině běžných uživatelů je to buď jedno nebo si rizika související s hesly a PINy neuvědomují.

Byl pro vás článek přínosný?