Hlavní navigace

IDC předpovídá, kdo potáhne mobilitu

9. 4. 2016

Sdílet

 Autor: © Sergey Nivens - Fotolia.com
Nový Mobility Spending Guide publikovaný společností International Data Corporation (IDC) odhaduje, že výdaje na mobilitu ve střední a východní Evropě (CEE) dosáhne 82,5 miliard dolarů v roce 2019, což představuje 15,3% výdajů mobility v Evropě, na Středním východě av Africe (EMEA ). Globální firemní a spotřebitelské výdaje na mobilní zařízení, software a služby dosáhnou celkem 1,8 bilionu USD v roku 2019.

Mobilita je jedním ze čtyř pilířů IDC 3. platformy, nejnovější generace nastupujících technologií, které transformují celé odvětví. IDC sleduje vývoj na trhu mobility napříč regiony a na základě shromážděných údaju vytvořila nový Worldwide Semiannual Mobility Spending Guide.

Tato data poskytují přehled firemních a spotřebitelských výdajů na hardware, software a služby, a to napříč odvětvími, podle region, podle jednotlivých hlavních trhů a podle velikosti firem.

Mezi klíčové předpovědi vyplývající z údajů patří:

• Dodavatelé mobility v CEE najdou největší příležitost v Polsku, České republice a Maďarsku, neboť tyto země jsou v současnosti nejaktivnější v adopci mobility ve střední a východní Evropě.

• Mobility Software je nejrychleji rostoucí technologickou kategorií v tomto regionu; výdaje vzrostou z 183 milionů USD v roce 2015 na 309,5 milionů USD v roce 2019. V současné době je patrná změna na trhu mobilních zařízení (Mobile Device Management) směrem k adopci tzv. Enterprise Mobility Management, která zahrnuje kromě správy zařízení i správu aplikací a správu mobilního obsahu a také zvýšený zájem o mobilní bezpečnost.

Více než jedna třetina firem střední a východní Evropy (především velké podniky) vyvinuly nebo mají v úmyslu vyvinout jednu nebo více mobilních aplikací (podle IDC Enterprise Mobility Survey).

• Výrobní, finanční a maloobchodní organizace patří mezi první v adopci firemní mobility. Zlepšení produktivity a služeb zákazníkům jsou hlavní faktory pro adopci mobility v oblasti výroby a maloobchodu. Hnací silou adopce v sektoru financí je převážně potřeba zajistit bezpečnější mobilní prostředí v souladu s předpisy a regulacemi. Výdaje na mobilitu (včetně hardwaru, softwaru a služeb) ve výrobním průmyslu vzroste z 3,4 miliardy v roce 2015 na 4,1 miliardy USD v roce 2019; v maloobchodě, zvýší z 1,7 miliardy na 1,8 miliardy. Výdaje na mobilitu v bankovním sektoru se ve stejném období zvýší z 1,6 miliardy na $ 2,1 miliardy.

„Dodavatelé mobilních technologií v regionu by měli mít na paměti několik faktorů, které souvisejí se specifiky jednotlivých krajin v CEE – ty se mohou skutečně lišit, " říká Ina Malatinská, IDC Programový Manažer Výzkumu mobility ve střední a východní Evropě.

„Cena je obvykle konstantou v diskuzích o mobilitě, ale některé trhy jsou více citlivé na cenu, než ostatní, např. v Polsku či Rusku. Příkladem může být i adopce BYOD, která je plošně v regionu nízká, ale např. Rusko nebo v Rumunsko je nad průměrem v regionu. Nedostatek kvalifikovaných IT profesionálů, zejména v menších firmách, je další výzva. Navíc v mnoha případech vzdělávání trhu a zvyšování povědomí mezi podniky má i nadále zásadní význam pro podporu adopce mobility, zejména v technologicky méně vyspělých zemích."

Cloud22

Ve střední a východní Evropě, mobilní strategie většiny podniků jsou stále do značné míry taženy IT odděleními. Postupně ale uvidíme větší vlyv non-IT oddělení v rozhodování o technologickém vybavení a strategii firem, např. i HR.

Souvisí to i s tím, že zanedlouho budeme svědkem příchodu nové generace zaměstnanců – generace, která vyrůstala s nejnovějším modelem smartphonu nebo tabletu a která bude v práci očekávat stejnou míru technologického vybavení, kterou zná ze soukromého života. Je to generace, která bude očekávat výraznou míru flexibility, tz. i značnou míru mobility pod heslem: “'anywhere, any time, on any device”, říká Malatinská.