Hlavní navigace

Kaspersky Lab hlásí pokles spamu v listopadu

16. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © HaywireMedia - Fotolia.com
Společnost uveřejnila svou listopadovou analýzu e-mailového provozu a výsledky jsou alespoň trochu optimistické.

Po vyhodnocení listopadu 2012 experti z Kaspersky Lab oznámili potěšující zprávu: pokles v procentu nevyžádaných e-mailů. Proti 68 % v říjnu je to nyní „pouze“ 63 % z celkového objemu zpráv. Nic se nemění na tom, že téměř každý druhý nevyžádaný mail je odeslán z Asie, následuje Severní Amerika a západní Evropa.

V konstrukci ani předávání spamu se neobjevily žádné převratné novinky. Vzhledem k dlouhodobému těžení možnosti spamu na více než profesionální úrovni kriminálními skupinami zřejmě dochází k jisté technologické stagnaci a nasycení možností. Převažují techniky sociálního inženýrství, které ovšem vyžadují na straně příjemce naivního uživatele, který se stále ještě nepoučil z chyb ostatních.

Pokračuje tak „nabídka Nigerijského spamu“, jako vždy cílícího na lidskou ziskuchtivost. Listopadovým hitem byly především žádosti americké armády o pomoc s investicemi peněz zadržených v drogových obchodech Talibanu. Pochopitelně je třeba nejdříve převést menší částky na administrativní operace, než bude možno rozjet společnou investici.

Na konci listopadu se vždy rozjíždí spam novoroční, nabízející tematické služby, od pořádání oslav nebo firemních večírků po pouhé vytvoření interaktivních vánočních přání. S vánoční ozdobností jde ruku v ruce forma založená na obrázkových formátech, které mohou snadněji obcházet spamové filtry soustřeďující se na analýzu doprovodného textu.

Co se týče cílů případného přiloženého malwaru, ať už v příloze, nebo na infikovaných stránkách odkazovaných v e-mailu, mimo tradiční snahu o krádež hesel k účtům internetového bankovnictví se dále zvyšuje zájem kriminálních živlů o uživatelské účty do sociálních sítí. Darius Dugkov, vedoucí analytiků Kaspersky Lab říká: „Šíření reklamy na legální zboží a služby po internetu nemá šanci ovlivnit množství spamu. Co se ale nutně musí změnit, je pokles spamu snažícího se nabízet nějaké zboží a naopak nárůst spamu snažícího se o finanční podvody a infikování počítačů uživatelů.“

S blížícím se svátky by uživatelé měli být zase o něco opatrnější. Neměli by otevírat žádné podezřelé přílohy a reagovat na oznámení zdánlivě pocházející z různých bank a jiných finančních systémů. Do e-mailu nepatří žádná čísla kreditních karet, hesla ani jiné citlivé údaje uživatele.

Byl pro vás článek přínosný?