Hlavní navigace

M2C jde v zabezpečení cestou nejnovějších trendů

31. 3. 2022

Sdílet

 Autor: M2C
Aktuální trendy v přístupových systémech a jejich automatizaci

„Segment přístupových systémů je postaven na stálém zvyšování bezpečnosti, ale také komfortu uživatelů. Každoročně proto vznikají nové produkty s vyšší bezpečností“ říká Antonín Svoboda z divize bezpečnostních technologií M2C. Jako přístupová média jsou stále ještě nejčastěji využívané standardní 125 KHz karty. Bezpečnost a šifrování uložených údajů na těchto kartách je již dlouhou dobu prolomena a tyto karty / čipy je možné pomocí bezkontaktních scannerů snadno duplikovat a tím následně ohrozit bezpečnost chráněného objektu. Z výše uvedených důvodů je vyvíjen značný tlak na zlepšení a zvyšování zabezpečení čipů umístěných v kartách, přívěscích apod. 

Vhodným směrem ke zvýšení bezpečnosti celého přístupového systému je využití vysokofrekvenčních karet a tagů – Mifare  (13.56MHz) lepším standardem DESFire EV3. Tyto karty v dnešní době nabízejí nejlepší možný způsob zabezpečení uložených přístupových údajů. Kopírování jejich obsahu v době přenosu informací mezi přístupovou čtečkou a kartou je chráněno funkcí vzdálenostní kontroly zařízení a přístupového média, kdy karta a čtečka navazuje vzájemnou komunikaci a výměnu dat jen ve chvíli, kdy není detekováno v komunikačním spektru žádné další zařízení – například scanner nebo duplikátor karet. V případě zjištění přítomnosti takového třetího zařízení nedojde mezi nimi k přenosu informací a data zůstanou šifrována a uchována na kartě. 

Mezi další současné trendy patří využívání mobilních technologií – zejména telefonů k řízení a zajištění přístupu do prostor pomocí integrované NFC či Bluetooth technologie daného zařízení. Mobilní telefon s nainstalovanou aplikací dokáže plně nahradit tradiční používání RFID identifikátorů – karet a čipů. 

Ruku v ruce s rychlým technologickým vývojem se do popředí dostává využití biometrických údajů, což je však v důsledku tvrdých zákonů v rámci Evropské unie legislativně těžké uplatňovat v praxi. „V rámci biometrie se udělal obrovský posun zejména na poli identifikace pomocí krevního řečiště, kdy systémy čtení krevního řečiště jsou již cenově dostupnější“ říká Antonín Svoboda a pokračuje. „Pomocí této vyspělé technologie je tedy možné chránit a řídit přístupy do vysoce chráněných prostor. Dříve byla tato technologie nasazována téměř výhradně v „mimocivilních“ aplikacích, nyní ji již poměrně běžně nasazujeme v prostorách serveroven, trezorových místností a dalších míst s důrazem na zachování nejvyšší režimové a fyzické bezpečnosti přístupu“.

e-Reception lze využít jako automatickou vrátnici 

Systém e-Reception (elektronické recepční) se stává stále více populárním a vyhledávaným řešením zejména v oblastech, kde je možné nahradit lidskou sílu fyzické recepční nebo ostrahy při řízení přístupů osob a návštěv do objektu. 

Software e-Reception zajišťuje frontend a backendové rozhraní pro sjednávání schůzek, rezervaci parkovacích míst či vjezdových oprávnění do objektu. Po sjednání schůzky obdržíte e-mailem pozvánku s QR kódem. Při vstupu do budovy na terminálu e-Reception zcela intuitivně vyberete možnost „Sjednaná návštěva“. Následně naskenujete QR kód přímo z vašeho telefonu, případně váš občanský průkaz pro detailní registraci. V okamžiku načtení QR kódu dochází k validaci návštěvníka včetně oznámení o jeho přítomnosti v budově. 

příloha_ovladnete_sva_data

Pokud sjednanou schůzku nemáte, stačí na displeji e-Reception ze seznamu vybrat, za kým jdete a naskenovat občanský průkaz nebo se přímo spojit s danou osobou pomocí videohovoru. e-Reception vám následně vydá přístupovou kartu a naviguje vás po budově. Přístupovou kartu snadno přiložíte ke čtečce na turniketu, dveřím či ve výtahu. 

Klient tímto získává detailní přehled o pohybu osob v objektu a to bez rizika selhání lidského faktoru, nebo řešení problematiky lidských zdrojů. Antonín Svoboda k tomu dodává: „Modifikovanou verzi e-Reception nasazujeme také v průmyslových a logistických areálech, kde prostřednictvím našich terminálů řídíme jednotlivé logistické procesy zásobování, nakládek, vykládek, či registraci jednotlivých řidičů subdodavatelů klienta. Každý registrovaný řidič tak následně může spravovat své úkoly a procesy nakládek či vykládek v daném areálu“.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku