Hlavní navigace

Mimo kancelář ale i home office

10. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Regus
Více než polovina zaměstnanců (53 %) stráví mimo kancelář, respektive prací na dálku minimálně 2,5 dne v týdnu. Děje se tak na jednáních, prezentacích, obchodních cestách nebo na workshopech s kolegy či spolupracovníky.

Údaje, které vyplývají z letošní studie mezinárodního poskytovatele servisovaných kanceláří Regus, dokumentují rychlou proměnu pracovního prostředí. Stojí za ní několik faktorů. K nejdůležitějším patří průnik moderních komunikačních technologií, systém práce, ale rovněž zvyšující se podíl částečných úvazků, angažmá freelancerů a obecně rostoucí význam služeb, včetně konzultantských profesí.

Flexibilní práce už zdaleka není jen fenoménem tradičních vyspělých zemí. Celosvětový průzkum společnosti Regus prokázal, že nejpočetnější zastánce má v nejrychleji rostoucích ekonomikách, jako jsou Čína, Indie nebo Mexiko. Pro všechny produktivní respondenty je důležitým argumentem flexibilita a čas, a to jak ten mnohdy zbytečně strávený dojížděním, tak rovnováha mezi dobou strávenou v práci a s rodinou či osobním životem a zážitky.

Nezaostává ani Česká republika: i díky strmě rostoucí poptávce po sdílených kancelářích či coworkingových centrech otevírá v prosinci Regus své deváté pražské centrum. V holešovickém Rosmarin Business Center nabídne na 1200 čtverečných metrech plně vybavené kanceláře, zasedací místnosti a coworking s kapacitou 150 pracovních míst.

Zatímco ještě před dvěma třemi lety jsme v České republice zaznamenávali boom práce z domova, podle zmíněného průzkumu společnosti Regus s názvem „The workplace revolution“ tuto formu preferuje zhruba třetina lidí. Důvodů, proč od ní ustupují pracovníci i zaměstnavatelé, je celá řada. Patří k nim nesoustředěnost, nedostatečná konektivita, ruchy a zvuky domácnosti, neschopnost odlišit pracovní a soukromou část dne či rodina vyžadující pozornost.

Vliv mají rovněž nové informační a komunikační technologie, díky nimž je možné koordinovat tým i komunikovat s kolegy na dálku. Jde například o aplikace tzv. instant messagingu a VoIP, jako jsou Skype, WhatsApp nebo Messenger. Spolu s úložišti typu Dropbox a Google Drive pro sdílení dokumentů se stupňují požadavky na stabilní a rychlé připojení. A právě v tom tkví úskalí práce z domova.

„Konektivita se stala nejdůležitějším pilířem, i proto letošní průzkum ukázal odklon od home office i práce v dočasném prostředí typu kaváren," říká Karel Pelán, country manager globální společnosti Regus pro Českou republiku a Slovensko.

příloha_ovladnete_sva_data

Flexibilní systém práce zajímá stále častěji i zaměstnavatele a manažery řídící lokální i globálně působící firmy. 83 % z nich podle průzkumu společností SAP a Oxford Economics počítá s daleko větším angažmá freelancerů, nezávislých konzultantů a odborníků, stejně jako s rozšířením různých forem časově omezených pracovních úvazků.

A to přímo ovlivňuje také organizaci práce, stejně jako proměnu pracovního prostředí. Řada společností plánuje prostory zmenšovat či rozšiřovat dle aktuálních potřeb operativně, bez vysokých fixních nákladů na kancelářská místa.

Byl pro vás článek přínosný?