Hlavní navigace

Mozilla ukončuje experiment s reklamou přímo ve Firefoxu

7. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Computerworld.com
Reklama integrovaná přímo v internetovém prohlížeči se Mozille neosvědčila. Sponzorované dlaždice postupně vymizí. Alespoň prozatím.

Mozilla oznámila, že se vzdává plánu inzerovat přímo prostřednictvím Firefoxu. Podle firmy na to momentálně „není ta správná doba“. Jde tak o zastavení – a možná i úplný konec – dvouletého projektu, který měl přinést i jiné zisky, než ty, které vyplývají ze smluv s vyhledávači.

„Inzerování ve Firefoxu by mohlo být skvělým byznysem, ale momentálně pro nás není ideální v něm pokračovat, protože se chceme soustředit hlavně na obsah našich produktů a uživatelský komfort,“ říká Darren Herman, který měl projekt reklam integrovaných přímo do prohlížeče na starosti.

Že by však Mozilla před inzerenty zcela zavírala dveře, odmítá: „Budeme dál pracovat na tom, abychom vyvinuli vyváženější inzertní ekosystém, ze kterého by těžili všichni. Taky budeme pokračovat ve vývoji úspěšných produktů, které budou brát ohled na soukromí uživatelů a budou pracovat na bázi transparentnosti, možnosti volby a kontroly.“ Paradoxně, Herman už u toho nebude, v Mozille totiž končí.

Nápad s reklamami integrovanými přímo ve Firefoxu Mozilla poprvé představila loni v únoru – uživatelům se objevovaly ve formě sponzorovaných dlaždic v každé nově otevřené kartě/okně, kde se vklínily mezi často navštěvované stránky.

Nejdřív odkazovaly na produkty Mozilly, postupně na nabídku třetích stran. V praxi se s nimi uživatelé začali pravidelně setkávat od loňsého listopadu, ačkoliv v průběhu měsíců Mozilla produkt několikrát přejmenovala.

„Chceme ukázat, že je možné pracovat s relevantní inzercí a doporučeným obsahem a zároveň brát ohled na soukromí uživatelů a ponechat jim kontrolu nad jejich daty,“ říkal tehdy Herman. V nejbližších měsících, s tím, jak budou dobíhat již zaplacené kampaně, však sponzorované dlaždice z Firefoxu zase postupně vymizí.

Mozilla se touto formou reklamy snažila nahradit výpadek financí poté, co skončila její spolupráce s Googlem, která firmě zajišťovala mezi 75 % a 90 % všech příjmů. Experiment se ale – patrně i kvůli nevoli uživatelů – neosvědčil.

příloha_ovladnete_sva_data

Řada z nich totiž vnímala Firefox jako alternativu k prohlížečům firemních gigantů, pro které je reklama alfou a omegou. Dalším důvodem konce projektu může být nezájem samotných inzerentů, jelikož tržní podíl Firefoxu v posledních měsících soustavně klesá.

V listopadu se sice zmátořil a napravil ztrátu uplynulého roku, když se opět dostal přes hranici 12 %, za Internet Explorerem (50 %) a Chromem od Googlu (31,4 %) však pořád zaostává.

Byl pro vás článek přínosný?