Hlavní navigace

Názor: Kdo umí, umí a kdo ne, ten žaluje

Sdílet

 Autor: © FotolEdhar - Fotolia.com
Jak už jsem psala dříve, v posledních měsících už se rozhodně nepovažuji za skalního fanouška Googlu, jak tomu bylo ještě v celku nedávné minulosti. Stejně jako většina úspěšných idealistů se ani šéfové této společnosti, kdysi proslavené mimo jiné i pro svůj slogan „nebuďte zlí“, svých ideálů věčně držet nedokázali, přesto je Google stále špičkou mezi vyhledávači. A to se mnohým samozřejmě nelíbí.

Evropská komise již od roku 2010 vyšetřuje Googlu pro zneužívání dominantního postavení na trhu a od roku 2013 se komise společně s Googlem snaží dospět k dohodě, jak odstranit některé z odhalených problémů, mezi které patří například nekalé propagování vlastních služeb. A během úterý se ke stížnostem Evropské komise a konkurentů Googlu přidalo i české Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR, v dohledné době se podle nově schválených stanov přejmenuje na Sdružení pro internetový rozvoj), které si stěžuje na to, že návrhy, které Google Evropské komisi předložil, situaci nejen že nevylepší, ale naopak zhorší.

Některé námitky SPIRu, jsou celkem pochopitelné, například vyhledávání obrázků Google Images lehce hraničí s porušováním autorských práv, ale stěžovat si na to, že soukromá společnost v rámci svých služeb propaguje ostatní ze svých projektů je, no, řekněme, trochu nad možnosti mého chápání. Možná je to tím, že je Google tak široce rozšířený, že si mnozí pletou soukromou společnost s jakousi veřejnou službou, která má povinnost propagovat svou méně schopnou konkurenci. Přijde mi to zkrátka přinejmenším podivné a ještě divnější ve srovnání s tím, že na výsledcích, které nám předloží Seznam.cz pokud se na něm pokusíme konkurenci v podobě Googlu vyhledat si Google ani žádná z organizací „chránících“ spotřebitele nestěžuje.

Neberte mě špatně, nechci se Googlu zastávat a dokonce bych chápala, že konkurenční vyhledávače kolem sebe mlátí pěstičkami a snaží se na sebe alespoň nějakou tu pozornost upoutat. Můj problém spočívá v tom, že mi Evropská komise společně se SPIRem chtějí vzít ten komfort, na který jsem si při používání Googlu navykla. A to se mi vůbec nelíbí.

Chci mít na Googlu obrázky a návrhy na to, kde nakoupit zboží které vyhledávám. Dokonce ani ty reklamy, které mi Google navrhuje na základě toho, že si jeho algoritmus čte mé e-maily, mi nevadí. Takže bych ostatní vyhledávače a organizace na jejich ochranu pěkně prosila, aby nechali Google Googlem a pokud mu chtějí konkurovat, měla bych jedno doporučení, které možná nezvážili. Začněte u sebe, útoky na konkurenci vás jen obírají o čas, který byste mohli věnovat zlepšování svých pokulhávajících služeb.


Markéta Gajdošová

příloha_ovladnete_sva_data

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.

Byl pro vás článek přínosný?