Hlavní navigace

Neviditelná pravda

22. 7. 2022

Sdílet

 Autor: Adobe Stock
Techniky falšování reality pomocí umělé inteligence – tzv. deepfakes – jsou stále sofistikovanější a výsledky podvodů dokonalejší. Kdy jde ještě o neškodnou zábavu, a kdy už jde o zavrženíhodnou manipulaci?

Není nic neobvyklého na tom, obrátí-li se politik prostřednictvím sociálních médií na voliče a natočí krátké propagační video. Zazní-li však v audiovizuálním klipu dialekt, kterým dotyčný politik v běžném životě vůbec nemluví, jde už o nepřípustnou manipulaci?

Předseda indické vládnoucí strany Manoj Tiwari začal šířit na aplikaci WhatsApp video, které využívá technologie „hlubokého falšování“ (deepfake). Stalo se tak poprvé, kdy nějaký politik tuto kontroverzní manipulaci s videem využil pro politickou kampaň.

Je pro vás u AI projektů zásadní rychlá návratnost investic?

  • Ano, taková investice by se měla co nejdříve vrátit
    21 %
  • Zatím to neřešíme, jde spíše o ověřování možností
    16 %
  • Ne, investice do AI jsou příliš vysoké na to, aby se brzy vrátily
    16 %
  • Do AI zatím nic neinvestujeme
    47 %

Jeho štáb vytvořil dvě videa, v nichž Tiwari oslovuje své voliče a kritizuje svého politického konkurenta. Videa se rychle stala virálními. V prvním z nich mluví anglicky, druhé je ale upravené tak, aby to vypadalo, že se jeho rty pohybují tak, aby vyslovovaly slova v hindském dialektu, kterým hovoří klíčová cílová skupina jeho strany.

Indie je totiž jazykově velmi pestré území, kde se hovoří stovkami jazyků a dialektů – aby jeden politik oslovil jednou řečí všechny voliče, je prakticky nemožné. Proto Tiwariho politická strana kontaktovala společnost The Ideaz Factory, která se zaměřuje na politický marketing. 

Společně vytvořili videa, jež měla být schopná oslovit voliče ve více než dvaceti hlavních jazycích, jimiž se v Indii hovoří. Politik díky němu vypadá, jako by byl schopný tímto jazykem mluvit, což může jeho voliče silněji oslovit. Snažil se tedy politik jenom najít jinou cestu k voličům, anebo  už jde o nepřípustné klamání?

příloha_ovladnete_sva_data

Podle odborníků na mediální etiku je odpověď jasná: není-li manipulace dělána transparentním způsobem, jde o morálně zavrženíhodný podvod.

Celý článek vyšel v Computerworldu 7–8/2022. Který si můžete zakoupit zde.


 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.

Byl pro vás článek přínosný?