Hlavní navigace

Odposlouchávají telefony naše konverzace? Nové důkazy ukazují, že ano!

13. 9. 2024

Sdílet

 Autor: Fotolia © Syda Productions
V moderních telefonech se zjevně ukrývá odposlouchávací technologie využívaná k cílení reklamy.

Pravděpodobně už jste zaznamenali, že chytré telefony slyší mnohem víc, než tvrdí jejich výrobci. Už jste někdy diskutovali s kolegou o nové technické vychytávce, abyste následně na Instagramu nebo na Facebooku začali vídat reklamy právě na ni? Když k tomu dojde, bývá to strašidelné.

A přestože lidi v posledních letech podobné historky sdílí jako úsměvné, nikdo nikdy skutečně nedokázal, že nás telefony takto odposlouchávají. Telefony nás přece nemohou takto odposlouchávat… 

Vyvíjíte už podnikové aplikace s pomocí AI nástrojů?

Anebo? Nuže, novináři z nezávislého online magazínu 404 Media nedávno našli důkazy, že společnosti jako Amazon a Google skutečně odposlouchávají všechno.

Cílení reklamy prostřednictvím „aktivního poslechu“

Objevná zpráva se věnuje společnosti Cox Media Group (CMG), která nabízí technologii zvanou „aktivní poslech“. Jedná se o nástroj, který zaznamenává a analyzuje všechny konverzace zachycené mikrofony chytrých telefonů a převádí je na reklamní návrhy. 

CMG tuto službu inzeruje a v minulosti již spolupracovala se společnostmi jako jsou Facebook, Amazon, Google a Microsoft. Z toho vyplývá, že jmenované firmy buď službu využívaly, nebo o její existenci alespoň věděly.

Nejde jen o chytré telefony

Ve skutečnosti tato technologie přesahuje rámec pouhých mikrofonů v chytrých telefonech a zahrnuje i další chytrá zařízení, jako jsou televizory a reproduktory. Jakékoli zařízení s rozpoznáváním hlasu má potenciál být použito k aktivnímu odposlechu, ať už s vědomím nebo bez souhlasu majitele.

Nové iPhony už jsou zde, firmy si je mohou předobjednat už nyní Přečtěte si také:

Nové iPhony už jsou zde, firmy si je mohou předobjednat už nyní

Vždy jsme byli ujišťováni, že rozpoznávání hlasu je aktivní pouze po krátkou dobu po vyslovení probouzecích slov jako „Alexa“ nebo „Hey Google“. Pokud však tato zařízení poslouchají neustále, mělo by neustálé odposlouchávání dalekosáhlé důsledky pro soukromí uživatelů i chování spotřebitelů, které je významně ovlivňováno reklamou.

Mluvčí společnosti popírají účast

Když se server Mashable zeptal společností jako Meta, zda o možnostech aktivního naslouchání CMG vědí a zda je aktivně využívají, mluvčí uvedl, že tomu tak není. Také společnosti Amazon, Google a Microsoft popřely, že by toto řešení někdy používaly. 

Faktem však je, že tato schopnost existuje, a bylo by bláhové si myslet, že by ji společnosti nevyužívaly, pokud by to znamenalo efektivnější reklamu a pozitivní dopad na jejich hospodářské výsledky.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Již mnohokrát jsme se přesvědčili, že společnosti budou překračovat hranice toho, co by mnozí považovali za neetické. Například Amazon Alexa dokáže ukládat nahrávky a odesílat je do Amazonu k dalšímu zpracování, místo aby je přímo smazala, jak bylo původně zamýšleno.

Získávání údajů z první ruky o potenciálních kupujících se stalo cennějším než kdykoli předtím a reklamní průmysl se bez cílené reklamy nemůže dál rozvíjet a prosperovat. Vzhledem k tomu, že společnosti jsou stále více zaháněny do kouta, vypadá aktivní naslouchání společnosti CMG stále lákavěji.

Jak můžete chránit své soukromí?

Pro začátek můžeme předpokládat (alespoň prozatím), že pro aktivní poslech musí být telefony zapnuté. Můžeme také předpokládat, že musíte být v blízkosti mikrofonu, aby čistě zachytil, co říkáte.

CS24

Proto si preventivně dávejte pozor na to, jak často jste v bezprostřední blízkosti telefonu, a chovejte se k němu, jako by vás neustále poslouchal. Pokud máte telefon v ruce, na stole nebo dokonce v kapse, předpokládejte, že vás poslouchá, a neříkejte nic, co nechcete, aby bylo slyšeno.

Pokud si chcete o něčem povídat a nechcete být odposloucháváni, vypněte telefon a chytrá zařízení – nebo se od nich vzdalte a povídejte si mimo dosah mikrofonu. Zvykněte si nespoléhat se na techniku! (Také je prostě dobré telefon občas vypnout.)

 

Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.