Hlavní navigace

Plný nástup reklamy web teprve čeká

2. 8. 2007

Sdílet

Ačkoli při brouzdání internetem narážíme na stále větší množství, často velmi dotěrné inzerce, činí zatím její podíl (dle výnosů) z celkového objemu reklamy pouhých asi 6 %.

Ačkoli při brouzdání internetem narážíme na stále větší množství, často velmi dotěrné inzerce, činí zatím její podíl (dle výnosů) z celkového objemu reklamy pouhých asi 6 %.

Podle ředitele marrketingu společnosti Webtrends, je pro zadavatele reklamy důležité dostat za své peníze co nejefektivtnější kampaň. Pro daný účel již existuje spousta nástrojů, které umožňují sledovat mnoho faktorů - od unikátních návštěv, pře prokliky, až po dobu, kterou průměrný návštěvník na daném webu tráví - namátkou jmenujme kupříkladu Google Analytics. I WebTrends přispívá svou troškou do mlýna, když na trh uvádí svůj analytický software Marketing Lab 2 (ML2). S jeho pomocí bude rovněž možno sledovat pestrou škálu ukazatelů. ML2 monitoruje i trendy v klikání, a váže je ke konkrétním marketingovým kampaním. Cena je pak odvislá od aktivity návštěvníků.

Internet a přetížení?

"Musíme zpomalit," tvrdí shodně členové rady organizace Internet Innovation Alliance Larry Irving a Bruce Mehlman. Obávají se totiž, že infrastruktura internetu není připravena na tak rychle rostoucí zátěž, a poukazují na několik nepříjemných fakt. Kupříkladu na to, že ještě před pěti lety, byla polovina položených optických kabelů nevyužita, a dnes se tento podíl snížil na pouhých 30 % (i přesto, že se mezitím jejich kapacita v tomto ohledu zdvojnásobila).

To jde prý z velké části na vrub online videu. Málokdo totiž před několika lety počítal s nástupem, dnes velice populárních služeb pro jeho sdílení, jako je YouTube, či oblíbených přímých sportovních přenosů. Mehlman se obává toho, že spousta lidí přehnaně věří v nastupující technologie, že podle nich WiMax či broadband přes elektrické vedení spasí celou situaci na vlastní pěst. „Telekomunikační i kabeloví operátoři však potřebují impulz v podobě konkurenčnějšího prostředí, které by je donutilo zvýšit investice do vlastní infrastruktury, pro zkvalitnění služeb. Nestane-li se tak, můžeme se s YouTube, jak jej unáme dnes, pravděpodobně rozloučit.“

On-line reklama nutností

Zajímavá jsou rovněž zjištění některých analytických společností. Kupříkladu Gemius uvádí, že více než 77 % dotazovaných respondentů uvedlo, že akceptuje on-line reklamu jako kompenzaci za bezplatný přístup k webovým stránkám. Pouze méně než 3 % z nich by raději za přístup na některé stránky zaplatilo, než aby na nich muselo sledovat inzertní vložky. To koreluje s realitou, kdy mediální analytici předpovídají, že příjmy z on-line reklamy již příštím rokem překonají inzertní tržby rádií. Společnost ZenithOptimedia uvádí, že v celém roce 2007 internetová reklama vzroste o 28 %. V porovnání se zbytkem inzertního trhu, u nějž to bude pouhé 3,7 procenta, jde o významný rozdíl.

Diferencují se i trhy jednotlivých zemích. Tak kupříkladu v oblasti internetové reklamy celosvětově vede Velká Británie, když tam 16,6 % z veškerých výdajů na inzerci, patří právě on-linu. Více než 10 % z reklamních příjmů se v současnosti mohou pochlubit v Norsku, Švédsku, a právě již zmiňované Velké Británii. V dohledné době 10% hranici překonají také ve Spojených Státech, Austrálii, Kanadě, Dánsku, Izraeli, Japonsku, Jižní Korei a na Tchaj-wanu.

Daný trend je, kromě obrovské popularity internetu, způsoben také tím, že vydavatelé investují více do svých on-line divizí, a to často na úkor tisku.“Očekáváme, že internetová inzerce překoná tu v rádiích někdy v roce 2008. Nadto předpokládáme, že on-line reklama bude již v roce 2009 činit celých 9 % z veškerých inzertních přijmů – dvojciferného podílu se v tomto ukazateli dočkáme na počátku příštího desetiletí," říkají zástupci ZenithOptimedia.

Celosvětově výdaje na on-line reklamu letos podle analytiků dosáhnou asi 692 milionů korun, což stále pokulhává za příjmem z rádií (759 milionů), a výrazně zaostává za výdaji na reklamu v tištěných periodikách (2,63 miliard kč). V roce 2009 však analytici předpovídají, že internetová reklama dosáhne objemu 896,6 milionu kč, a překoná tak rádiovou s 813,1 milionu kč. Tisk však bude ještě nějakou dobu vládnout, v roce 2009 by totiž výdaje na tištěnou reklamu měly dosáhnout asi 2,79 miliard kč.

 

Autor článku