Hlavní navigace

Steam proniká hlouběji do VR: Valve vyvíjí vlastní headset

2. 5. 2019

Sdílet

 Autor: © Valve
Valve, jakožto obří herní platforma s mnohaletými zkušenostmi, je ideálním kandidátem pro vývoj entertainmentové virtuální reality. Cena však nebude zrovna nízká.

VR headset Valve se má začít prodávat za nějakých 25 tisíc korun, což je srovnatelné s podobně cutting-edge produkty konkurence. Index headset má být přímým soupeřem firem jako Oculus (Facebook), jeho cena je nicméně výrazně vyšší, spíše na úrovni HTC Vive. Úplná sada kromě headsetu představuje ještě ovladač a stanici.

Valve Index má nabídnout dva displeje v rozlišení 1440x1600, tedy celkově 2880x1600, stejně jako má zmíněné a cenově srovnatelné HTC Vive Pro. Rozdíl je zde však podstatný: zatímco HTC volí AMOLED, Valve spoléhá na LCD. Zvláštní volba, Valve to však (tradičně) podává jako výhodu: uvádí, že „fill-factor je třikrát lepší a snižuje screen door efekt“ oproti AMOLED displejům. To je pravda, nicméně výměnou je ztráta kvalitně vypadající černé barvy, kterou zákazník získá díky věrnějšímu zobrazování barev u AMOLED displejů. Nelze říct, že je LCD lepší – nicméně, pravda, tvrdit opak je rovněž špatně.

Pro přesnost však uveďme, že od Oculus Rift S se firma rovněž posouvá směrem k LCD displejům (směrem zpět, chce se říct).

Co se týče obnovovací frekvence, vítězí ovšem jasně Valve. Vive Pro dosahuje maximálně 90Hz, Rift S jen 80Hz, Oculus Quest pak pouze 72Hz. Zato Valve bude po vydání v základu na výtečných 120Hz a dokonce zvládne „experimentální“ 144Hz mód, avšak takového stabilního výkonu nedosáhne skoro žádná grafická karta, a to ani ty nejmodernější. VR je hardwarově stále velmi náročná záležitost.

příloha_ovladnete_sva_data

Jaký celkově bude dojem z Valve Index? Těžko říct. Technické specifikace jsou sice hezké, ale ty neukáží realitu: to, jak VR headset skutečně bude v praxi fungovat. Na to si budeme muset počkat do vydání, ale recenze bude o to zajímavější.

Jako cokoliv od Valve bude i VR headset mířit na entertainment: primárně videohry. Souvislost s ekosystémem Steamu zatím není jasná. Vzhledem k tomu, že u virtuální reality se i tak jako hlavní sektor předpokládá právě zábavní průmysl, je Valve logickou volbou na vývoj headsetu.

Byl pro vás článek přínosný?