Řada monitorů, které byly na veletrhu představeny, se na trhu objeví až ve druhé polovině roku a o jejich cenách toho taky zatím mnoho nevíme. Přesto, v rozhodování, zda koupit nový monitor hned, nebo ještě počkat, CES nepochybně pomohl.
Nvidia chce herní monitory větší a rychlejší
Nvidia na CESu prezentovala zejména výhody 27″ a 1440p monitorů s obnovovací frekvencí 360 Hz coby alternativy oproti tradičním 25″ a 1080p, standardem ve světě e-sportu (zatímco 27 palců je běžných, 1440p při 360 Hz je novinkou). Profi hráči však často až pověrčivě tíhnou nejen ke konkrétní velikosti monitoru, ale i konkrétní značce.
Proč tedy Nvidia věří, že své návyky změní? Při 1440p totiž 27″ monitor skýtá větší a ostřejší obraz, což dle společnosti může zvýšit přesnost u herních stříleček až o 3 %. Což se nemusí zdát mnoho, na nejvyšší hráčské úrovni však už může jít o podstatnou výhodu. Jde o výzvu. Přijetí nového standardu profi hráči totiž může významně přispět jeho rozšíření i mezi běžnými uživateli.
O něco dostupnější Mini-LED
Životnost a prvotřídní zobrazení HDR činí z monitorů s technologií Mini-LED ideální volbu ať už do kanceláře nebo pro hraní. Co naopak odrazuje je jejich příliš vysoká cena. Na tom se během nadcházejícího roku nic nezmění, přesto však letošní CES přinesl naději.
Naději s názvem Acer Predator X32 a X32 FP – dvojici 32″ monitorů s 576 Mini-LED zónami, rozlišením 4K a obnovovací frekvencí až 165 Hz. Objevit by se měly ve třetím kvartále roku s cenovkou 1999 dolarů, respektive 1799 dolarů, což není málo, ale pořád je to výrazně levněji než loňské Mini-LED monitory, jejichž cena se blížila klidně ke 3000 dolarů.
Své želízko do Mini-LED ohně představil též Samsung (Odyssey Neo G8) a je zjevné, že technologie se ubírá správným směrem, kdy je konkurenceschopná OLED monitorům.
Nové varianty OLED
Počítačoví hráči mohou závidět konzolistům OLED televizory od Samsungu či od LG, dostupné do 1500 dolarů. Někteří se je dokonce pokoušejí použít jako monitoru k počítačům, což ale ne vždy funguje ideálně, zvlášť když televizor umístíte na stůl, do míst, v nichž jste zvyklí na počítačový monitor.
CES 2022 přinesl možné řešení: 42″ C2 OLED od LG coby displej pro univerzální využití a také ROG Swift OLED PG42UQ, který má blíž ke klasickému monitoru. Uhlopříčka 42″ je pro klasické rozložení počítačové sestavy pořád dost velká, ale při menších úpravách nebo jako sekundární displej použitelná.
Novinka jménem QD-OLED
OLED je skvělá technologie, ne však dokonalá. Problémy má s trvalým jasem, velké displeje bývají energeticky náročné a zejména ty starší nejsou uchráněny vypalování. To všechno by měla řešit nová technologie Quantum Dot.
Na vysvětlení komplikovaná, nicméně QD-OLED zobrazuje barvy efektivněji čili k divákovi se dostává větší procento světla. To se projevuje lepším jasem a může být i řešením vypalování. QD-OLED zároveň zlepšuje barevný gamut a věrnost.
Hráči tak už letos budou moct sáhnout například po monitoru Alienware AW3423DW od Dellu či širokoúhlém QD-OLED monitoru od Samsungu Odyssey G8QNB. Je však nutno počítat s astronomickou cenou.
Kuriozity
Na CESu je každoročně uvedeno i několik podivností a letošní ročník nebyl výjimkou. Samsung i LG předvedly zvláštnosti měnící pojetí o tom, jak by monitory měly být používány. Odyssey Ark od Samsungu je 55″ zakřivený monitor, jehož stojan umožňuje rotaci a tedy využití ve formátu 16:9, ale i 9:16 čili „na stojáka“.
Realisticky vzato je však uhlopříčka 55″ v horizontální poloze příliš velká pro hraní, v té vertikální si zase snadno zaděláte na problémy s krční páteří. LG k vertikálnímu pojetí přistoupilo přece jen střízlivěji, jeho monitor DualUp 28MQ780 má poměr stran 16:18, tedy téměř čtvercový jako byste na sebe postavili dva 21″ monitory. Oba tyto modely jsou prý odpovědí na trend home officů, jelikož jsou ideální pro multitasking.