Americký okresní soud prohlásil tento gigant za monopolní vyhledávač a konstatoval, že využívá své dominantní postavení na trhu online vyhledávání k potlačování konkurence.
Toto rozhodnutí pravděpodobně zvýší regulační kontrolu a změny v obchodních praktikách společnosti Google, což potenciálně umožní konkurentům získat větší prostor pro získání podílu na trhu.
Vyvíjíte už podnikové aplikace s pomocí AI nástrojů?
Společnost Google uvedla, že se proti tomuto rozhodnutí odvolá, což se přidává k jejím dalším právním výzvám.
Samostatný soudní proces zaměřený na reklamní praktiky společnosti Google je naplánován na pozdější období roku 2024.
Rozsudek pravděpodobně posílí i antimonopolní orgány, které se zaměřují na další velké technologické firmy, jako jsou Microsoft, Nvidia a OpenAI. V posledních letech regulační orgány zakročily také proti společnostem Meta, Amazon a Apple.
Dopad na podnikání společnosti Google
I když nejnovější rozhodnutí představuje významné právní vítězství antimonopolních regulátorů, je to pouze první krok v právní bitvě, která by mohla být zdlouhavá, protože Google se plánuje odvolat.
V důsledku toho nemusí mít žádný bezprostřední dopad na partnery, inzerenty nebo spotřebitele.
Analytici však spekulují o možných dalších krocích a upozorňují, že soud zjistil, že Google vynaložil desítky miliard dolarů na exkluzivní smlouvy, aby si udržel své dominantní postavení.
„Rozhodnutí soudu otevírá dveře pro celou řadu potenciálních nápravných opatření, včetně nuceného prodeje, rozdělení vyhledávacích a reklamních operací společnosti Google nebo zákazu exkluzivních smluv s vyhledávači,“ uvedl Prabhu Ram, viceprezident skupiny pro průmyslový výzkum ve společnosti Cybermedia Research. „Konečný výsledek tohoto případu určí podobu trhu s vyhledáváním na několik let dopředu.“
Výhody pro konkurenci
Významným dopadem rozsudku by mohla být podpora konkurence na trhu.
Soudce Amit Mehta ve svém 277stránkovém stanovisku uvedl, že Google ovládá téměř 90 % trhu s vyhledáváním a téměř 95 % na mobilních zařízeních. Naproti tomu služba Bing společnosti Microsoft drží přibližně 6 % všech vyhledávacích dotazů, což je výrazně méně než podíl společnosti Google, který činí 84 %.
„I kdyby měl nový účastník z hlediska kvality pozici, aby se mohl ucházet o výchozí pozici po vypršení dohody, taková firma by mohla konkurovat pouze tehdy, pokud by byla připravena zaplatit partnerům podíl na příjmech ve výši až miliard dolarů a nahradit jim případný výpadek příjmů v důsledku změny,“ napsal Mehta.
Hyoun Park, generální ředitel a hlavní analytik společnosti Amalgam Insights, upozornil, že konkurenti společnosti Google v oblasti vyhledávání, především Microsoft Bing, se určitě pokusí využít tohoto antimonopolního rozhodnutí k otevření exkluzivních smluv, které má Google s Applem a dalšími velkými společnostmi.
„Smlouvy v hodnotě několika miliard dolarů, které zde existují a umožňují společnosti Google být výhradním poskytovatelem vyhledávání, jsou již dlouho cílem pro všechny ostatní vyhledávací společnosti,“ řekl Park. „Konkurenti společnosti Google by si přáli situaci, kdy by se s vyhledáváním zacházelo spíše jako s nástrojem, který si uživatel může vybrat ve všech oblastech, které jsou v současné době exkluzivní pro vyhledávání Google.“
Potenciál proměnit webové vyhledávání
Je příznačné, že rozhodnutí přichází jen několik týdnů poté, co společnost OpenAI oznámila spuštění SearchGPT, potenciálního konkurenta společnosti Google. Ram uvedl, že ačkoli je Google již dlouho dominantním vyhledávačem, toto rozhodnutí by mohlo změnit prostředí vyhledávání.
„S nástupem umělé inteligence se paradigma mění z tradičního vyhledávání na dynamičtější přístup ‚hledání‘, kdy uživatelé mohou žádat umělou inteligenci o odpovědi,“ upozornil Ram. „Antimonopolní rozhodnutí potenciálně otevírá dveře alternativám, včetně vyhledávání poháněného umělou inteligencí. Pro nové účastníky trhu, jako je SearchGPT, je toto rozhodnutí přínosem.“
Park dodal, že by bylo zajímavé sledovat, zda i další menší poskytovatelé, jako je DuckDuckGo nebo Perplexity, dostanou spravedlivou šanci na tyto konkurenční vyhledávací zakázky, nebo zda budou jednoduše předány společnosti Microsoft.
„Tato tržní příležitost do značné míry rozhodne o tom, zda toto rozhodnutí skutečně rozbije monopol, nebo jen přerozdělí miliardy dolarů od jedné velké technologické společnosti k druhé a vytvoří tak většinou nekonkurenční duopol,“ řekl Park.
Reakce dalších regulačních orgánů
Nejnovější rozhodnutí může také přimět regulační orgány, aby společnost Google podrobněji zkoumaly. Společnost již dostala od Evropské unie pokutu ve výši 2,4 miliardy eur (2,6 miliardy Kč) za porušení antimonopolních pravidel, proti kterému se Google chtěl loni odvolat.
„Současná americká Federální obchodní komise vedená Linou Khanovou je velmi agresivní při prosazování antimonopolních zákonů a snaží se rozbít monopoly,“ řekl Park. „Nyní, když je zde také soudce, který projevil ochotu vydávat rozhodnutí o antimonopolních opatřeních, posiluje to současný postoj americké vlády ke snaze rozbít nebo upravit monopolní služby.“
Podle Faisala Kawoosy, hlavního analytika společnosti Techarc, si však zákazníci i přes větší kontrolu stále pravděpodobně vyberou pro vyhledávání společnost Google.
„Věřím, že tuto otázku budou zkoumat i další regulační orgány, ale je nepravděpodobné, že by to vedlo k výrazným změnám,“ dodal Kawoosa. „Například v Indii již regulátor hospodářské soutěže nařídil, aby chytré telefony s operačním systémem Android oddělily vyhledávače a umožnily zákazníkům vybrat si preferovanou možnost. Mnozí však stále volí Google, takže volba je spíše závislá na zákazníkovi než omezená výrobci OEM.“
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.