Hlavní navigace

Virtuální nástěnka Pinterest

6. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © Andres Rodriguez - Fotolia.com
Pinterest je komunitní síť, na které uživatelé mohou sdílet v podstatě jakýkoliv nalezený obsah. Skokové zvyšování návštěvnosti uživatelů, vysoké investice, to vše tento mladý přírůstek do rodiny sociálních sítí doprovází. Stejně jako velký marketingový potenciál.

Ve srovnání počtu uživatelů jde o mnohem menšího sourozence, přesto překonává v rychlosti počátečního růstu výše uvedené sociální sítě. Podle serveru TechCrunch se počet unikátních měsíčních návštěv zvýšil z přibližně 500 tisíc v květnu 2011 na 11,7 milionu v prvním čtvrtletí roku 2012, přičemž v období září–prosinec došlo k nárůstu o 420 procent.

Objem investic se jen za poslední rok pohybuje v desítkách milionů amerických dolarů a pro investory a podnikatele je Pinterest podle serveru DigiTimes jednou z nejatraktivnějších komodit na poli sociálních médií. Taková pozornost svědčí o tradičním zájmu investorů o nové technologie ve formě krátkodobých spekulativních investic, ovšem o dlouhodobějším charakteru přílivu peněz a především o možných útocích na TOP 10 by se takto v předstihu mělo hovořit jen s opatrností.

Princip fungování
Co ale vlastně Pinterest je a jak se dá používat? Jde o službu, která slouží k pinování („přišpendlení“) zajímavého obsahu z webu či nahrání obsahu vlastního na virtuální nástěnku do uživatelsky volitelných kategorií, tzv. boards. Jako na každé klasické sociální síti i zde lze následovat další uživatele, sdílet obsah, prezentovat oblíbenost přes tlačítko like, komentovat příspěvky a tagovat uživatele. A stejně jako u služby Twitter i zde dochází k aktualizaci příspěvků v reálném čase.

Při procházení webu je přidání obsahu do profilu opravdu jednoduché, stačí přidat záložku do prohlížeče a na daném webu s vizuálním obsahem na ni kliknout (podobnost s používáním správy záložek Del.icio.us není náhodná). Zajímavý obsah nalezený na webu Pinterest lze přes tlačítko re-pin přidat na vlastní nástěnku.

Jednou z hlavních devíz této nové služby je její jednoduchost a přehlednost, což ji v očích uživatelů zvýhodňuje před podobnými on-line nástěnkami, jako jsou We heart it, Ffffound nebo tumblr. Pinterest kombinuje dva z důležitých elementů sociálních médií, vizuální obsah a informace o preferencích uživatele. Doménou sítě Pinterest jsou především obrázky, přestože lze sdílet takřka jakýkoliv obsah. Ovšem bez vizuální atraktivnosti zůstane s největší pravděpodobností takový obsah bez povšimnutí.

Autorská práva
V nedávné době se v deníku Business Insider objevily spekulace o možném porušování autorských práv na této sociální síti. V podmínkách služby jsou jasně definována pravidla o vkládání obsahu, ke kterému uživatel nevlastní copyright, přesto nejsou tato pravidla dodržována.

Problém tkví v tom, že při pinování dochází ke zkopírování obsahu na servery Pinterestu ve stejné kvalitě a poté je pouze uvedena informace o zdroji. K němu se sice uživatel po kliknutí dostane, nicméně jej k tomu právě identita obsahu původního a toho na webu Pinterest nenutí.

Dosud je tento problém řešen pouze jediným způsobem, pomocí metody Opt-Out, kdy vlastník chráněného obsahu sám musí vyvinout iniciativu, aby byl např. požadovaný obrázek stažen, nebo má nyní možnost vkládat speciální meta tag pro zablokování pinování svého obsahu.

Byl pro vás článek přínosný?