Hlavní navigace

Zájem o robotické automatizace procesů raketově roste

9. 7. 2019

Sdílet

 Autor: © iQoncept - Adobe Stock
O více než 63 % rostl v minulém roce trh RPA softwaru, tedy nástrojů a řešení pro robotickou automatizaci procesů. S globálním obratem 846 milionů dolarů sice stále nejde o gigantický softwarový trh, zároveň ale rozhodně nešlo o pomyslný růst „z nuly“. V letošním roce bude růst tohoto segmentu pokračovat podobně závratným tempem na 1,3 miliardy dolarů.

RPA je oblastí, kde dochází nejen k růstu, ale také k dynamickému vývoji mezi vedoucími hráči, z nichž žádný nemá dominantní postavení, jak upozorňuje viceprezident výzkumu Gartneru Fabrizio Biscotti:

Konkurence je ostrá, devět z deseti největších hráčů meziročně změnilo svou pozici. Současná čísla šest a sedm navíc meziročně třímístně rostla, což naznačuje, že první pětka se během letošního roku může opět změnit.“ V roce loňském se skutečným skokanem stala společnost UiPath, která meziročně rostla o 630 %, a poskočila tak z pátého na první místo s tržním podílem 13,6 %.

Dominantním trhem RPA zůstává Severní Amerika, na kterou vloni připadlo 51 % obratu, to ale zároveň představuje meziroční pokles o dva procentní body. Druhá je západní Evropa s 23 % a třetí Japonsko, kde rostla míra adopce meziročně o 124 %.

Ukazuje to, že RPA je atraktivní pro organizace po celém světě zejména díky kratší době potřebné pro nasazení ve srovnání s jinými alternativami, jako jsou platformy BPM či outsourcing procesů (BPO),“ dodává Biscotti.

Přestože se RPA objevuje prakticky ve všech odvětvích, nejčastějším zákazníkem jsou v současné době banky, pojišťovny, telekomunikační společnosti a utility. Ty totiž obvykle mají řadu historických systémů, pro něž je RPA vhodné.

„Schopnost integrace s historickými systémy a aplikacemi je hlavním faktorem pohánějícím RPA projekty. S touto technologií mohou organizace urychlit svou digitální transformaci a zároveň získat dodatečnou hodnotu ze svých někdejších technologických investic,“ vysvětluje Biscotti.

special_kyberutoky

Analytici Gartneru očekávají, že trh RPA může již během tří let vypadat velmi odlišně. Velcí softwaroví hráči, jako jsou IBM, Microsoft a SAP, uzavírají partnerství s výrobci RPA softwaru, nebo je rovnou kupují. Tím dále pomáhají zvyšovat povědomí a atraktivitu RPA mezi svými početnými zákazníky. Nově se objevující výrobci RPA zároveň přicházejí s dalšími funkcemi reagujícími na potřeby digitálního byznysu, jako jsou zpracování toků událostí (event stream processing) či analýza v reálném čase.

RPA je při správném nasazení schopna šetřit znatelné částky, a to i v méně obvyklých oblastech typu školství - a samozřejmě v těch očekávaných, jako je pojišťovnictví. Jde o jeden z nejvyznamnějších trendů automatizace z posledních let.