Hlavní navigace

Apple vs Facebook – Souboj o virtuálno

3. 11. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Důvěra je potřeba i ve virtuálním světě. Jak dopadne střet Applu s Metou?

Zdá se, že Apple jde do přímého souboje s Facebookem aka Metou, když obě firmy hodlají příští rok uvést na trh headsety pro smíšenou realitu. K takovému střetu se schylovalo už delší dobu a bude zajímavé sledovat, jak se vyvine, uvážíme-li, jak odlišný přístup obě firmy mají k otázkám ochraně soukromí.

Dle reportu magazínu Bloomberg Apple svůj set představí už na začátku roku a nepůjde prý o levnou záležitost. Zařízení má být vybaveno jedním z pokročilých procesorů, senzory a displejem podporujících funkce související se zobrazováním postav v podobě avatarů.

Co se dozvíte v článku
  1. Co prohlašuje Facebook
  2. Co plánuje Apple
  3. V čem je síla?
  4. Na realitě záleží
  5. Bitva na obzoru

Co prohlašuje Facebook

Facebook minulý týden oznámil, že změní své firemní jméno na Meta coby součást záměru vytvořit virtuální síť, v níž se bude možno pohybovat s využitím smíšené reality. Společnost zamýšlí, že takové univerzum bude určeno k práci i zábavě, přičemž z veškerých vašich aktivit v něm bude profitovat. Takový lépe financovaný Second Life s nižší mírou tvůrčí anarchie, s více reklamami, a ne zrovna transparentním sběrem vašich dat, můžeme-li odhadovat.

Co plánuje Apple

Apple ve svých plánech tak konkrétní jako Facebook zatím není, ačkoliv jeho šéf Tim Cook se netají tím, že na rozšířenou realitu vsází vše. Profitovat hodlá hlavně z prodeje hardwaru a softwaru, ale částečně také z marží, jejichž výše je už několik měsíců žhavým tématem diskuzí mezi firmou a vývojáři třetích stran. V každém případě, bitva o „metaverzum“ začala a v sázce je skutečně mnoho. Společnost Goldman Sachs očekává, že VR a AR trh dosáhne v roce 2025 hodnoty 80 miliard dolarů.

V čem je síla?

Odkazovaný report Bloombergu se zabývá zejména gamingem, což je dáno jednoduše tím, že videohry generují zdaleka nejvíc zisků napříč všemi obchody s aplikacemi. Úspěch na novém bitevním poli však bude záviset i na ochotě uživatelů utratit peníze v prvé řadě za specializovaný hardware.

Jste spokojeni se svou podobou automatizace firemních procesů?

Troufám si tvrdit, že mezi hráči jich bude jen málo, a že kdokoliv, kdo bude chtít uspět, bude muset zacílit jinam. Na firmy. V rámci velkých firem už je AR/VR postupně implementována, ať už jde o výrobu, retail či různé typy služeb. Není těžké si představit, že standardem se nová realita brzy stane také v oblasti realit nebo že některé obchody své výkladní skříně přesunou rovnou do virtuálu.

Na realitě záleží

V čem příliš smysl nevidím, je přenášení zkušeností přístupných na běžném internetu způsobem, kdy vás odpojí od reálného prostředí. Z toho důvodu je pro mě atraktivnější realita rozšířená víc než ta zcela virtuální. Protože i z toho nejlepšího ryze virtuálního prostředí si člověk musí alespoň čas od času odskočit do skutečného světa. Proto dává smysl rozšířená realita vylepšující skutečný svět a vytvářející nové podnikatelské příležitosti. A i proto se přístup Applu k nové realitě zdá praktičtější než ten, který propaguje Mark Zuckerberg čili čistě virtuální.

Bitva na obzoru

Samozřejmě je ještě brzy na to odhadovat, jakým směrem se bitva o metaverzum bude ubírat. Zatímco však Facebook / Meta stojí před základním úkolem napravit svou reputaci a obnovit důvěru svých uživatelů narušenou laxním přístupem k zabezpečení a ochraně soukromí, Apple se může soustředit na skutečný technologický progres. 

ICTrocenka

Lze očekávat, že za tímto účelem využije své stávající portfolio výhod, včetně silného vývojářského ekosystému a široké nabídky hardwaru i softwaru. Zároveň je pravděpodobné, že se zaměří na rozvoj svých asistivních technologií, s jejichž využitím vytvoří virtuální prostředí, v němž bude možné pracovat, učit se i hrát si.

Výhodou Applu jsou desítky let vývoje, na němž může stavět, zatímco nevýhodou Facebooku je nedostatek důvěry uživatelů v jeho značku. A proč by v tomto ohledu měli být uživatelé – ať už ti běžní či firemní – benevolentnější ve virtuálním světě než v tom skutečném?

Byl pro vás článek přínosný?