Hlavní navigace

Fanoušci esportů dávají na sponzoring i influencery, firmám se podpora vyplatí

13. 1. 2020

Sdílet

 Autor: © Česká asociace esportu - supplied art
Esporty už globálně oslovují přes 500 milionů diváků; i v Česku jejich popularita rychle roste.

Česká asociace esportu ve svém průzkumu oslovila více než 1800 respondentů z řad hráčů počítačových her a fanoušků esportu. Průzkum probíhal na největší LAN akci roku PLAYzone Challenge a na největším českém esportovém turnaji – Mistrovství ČR v počítačových a mobilních hrách. Zároveň byl pro hráče připraven online formulář, kde mohli vyplnit své názory a preference.

„Naším cílem bylo vytvořit unikátní náhled na to, jak vypadá průměrný hráč v Česku a na základě jakých kritérii se rozhoduje při svém nákupu. Věříme, že průzkum pomůže organizacím lépe pochopit, jak mohou prostřednictvím esportů efektivněji oslovit svoji cílovou skupinu,“ říká Lukáš Pleskot, předseda Česká asociace esportu.

Hráči preferují firmy, které esporty sponzorují

Jako nejdůležitější komponenty svých herních počítačů označují grafickou kartu a procesor a mezi jejich nejoblíbenější značky mobilních telefonů patří Apple a Huawei. V energetických nápojích pak preferují Red Bull a Monster Energy. Nejčastěji nakupují na internetových obchodech CZC.cz a Alza.cz. Téměř 79 % také vnímá podporu esportu značkami, které nepodnikají v herním průmyslu a fandí jejich aktivitám. Tyto výsledky přinesl průzkum České asociace esportu s názvem Esport v Česku. Z něj dále vyplývá, že většina hráčů preferuje výhradně herní modely a hlavním kritériem pro jejich výběr jsou recenze. Více než 40 % z nich se už ale někdy rozhodlo pro nákup produktu, který doporučil influencer.

Podobné informace jsou klíčové pro firmy, které se rozhodují, zda do esportů investovat nebo ne. Je to ještě nenasycený trh s významným finančním potenciálem, i třeba díky rozvoji virtuální reality.

Nejčastěji se o počítačové hry zajímají muži ve věku od 15 do 29 let. Mezi nejoblíbenější tituly českého herního nadšence patří střílečka Counter‑Strike: Global Offensive (43,8 %) následovaná MOBA hrou League of Legends (34,8 %). Pomyslnou třetí příčku obsadila hra PUBG z žánru battle royale. Nejčastěji pak pro své hraní volí tradiční stolní počítač (téměř 85 %), dále pak mobilní telefon (přes 80 %) a na konzolích občas tráví svůj volný čas více než 60 % dotázaných. Téměř dvě třetiny respondentů se také účastní alespoň několikrát do roka soutěžního turnaje. Velké oblibě se v Česku těší streamy, které sleduje téměř 90 % respondentů. Nejčastěji pak méně než hodinu denně (36,8 %). Velmi pozitivně se také dotazovaní vyjadřovali k neherním značkám, které se ale rozhodly do esportu vstoupit. Jejich podpora byla sympatická pro 78,6 % účastníků průzkumu. Naopak podpora značek nezajímá pouze 18,1 %.

CZC a Alza suverény u nákupů

Respondenti se také vyjadřovali ke svým nákupním preferencím a oblíbeným značkám. V oblasti mobilních telefonů nejčastěji vlastní značky Apple (23,5 %), následují Huawei (20,5 %), Xiaomi (18,8 %) a Samsung (15,7 %). Většina dotázaných (70,8 %) také kupuje energetické nápoje. V nich preferují především Red Bull (26,4 %), Monster Energy (15,8 %) a Tiger (8,6 %). Vyrovnané výsledky pak přinesla otázka týkající se místa nákupu herního vybavení, kde se na prvních dvou místech umístily e-shopy CZC.cz (73,4 %) a Alza.cz (72,8 %). S velkým odstupem se pak objevil Datart (16 %).

Je dobré si povšimnout, že dvojka na českém trhu CZC u hráčů porazila Alzu; CZC dlouhodobě svoji strategii staví jakožto e-shop pro hráče a tato taktika očividně zabírá; byť je rozdíl jen velmi těsný a popularita srovnatelná, znamená to, že přinejmenším v herních periferiích dokáže být obchod velmi efektivní konkurenci Alze.

soutez_casestudy

Výhradně herní modely preferují téměř tři čtvrtiny hráčů. Podle průzkumu pak považují za nejdůležitější herní vybavení grafickou kartu (43,5 %) a procesor (36,7 %). Pouze 9,3 % se přiklonilo k základní desce. Co se týká parametrů, tak nejdůležitějším parametrem pro ideální nastavení byl zvolen maximální počet snímků za sekundu (FPS), které vnímá jako nejdůležitější 61,6 % hráčů. I když se už více než 40 % hráčů rozhodlo pro nákupu produktu na doporučení nějakého influencera, přesto v konečném rozhodnutí hrají roli jiné podněty. Na prvním místě se umístily pozitivní recenze (53,1 %), dále pak nabízené parametry (48,1 %) a na třetím místě se hráči rozhodují na základě obliby své značky.

Průzkum také ukázal, že esports komunita má kupní sílu. Mobilní telefony značky Apple - tedy v překladu iPhony - jsou drahé, stejně jako kvalitní grafická karta nebo herní periferie. Firmy tak na spojení svého jména s mladým trhem mohou do budoucna vydělat, a to nejen z herního průmyslu: Na Místrovství ČR ve videohrách patřili mezi sponzory třeba Fortuna nebo výrobce holících žiletek a strojků Gilette.

Byl pro vás článek přínosný?