Hlavní navigace

Flight Simulator 2004

22. 11. 2003

Sdílet

Letecké simulátory nejsou zrovna masovou záležitostí, to ovšem nikterak nesnižuje jejich kvalitu. Zářným příkladem dobře odvedené práce je série Flight Simulator, která s železnou pravidelností útočí na nedočkavé hráče. A Microsoft opět nezklamal...

Po dvou letech čekání zve Microsoft počítačové letce opět na oslavu, kde se nenosí smoking s motýlkem, ale pilotní kombinéza a kukla s brýlemi. A protože se vydání nové verze Flight Simulatoru díky šťastné náhodě – nebo možná strategickému plánování – sešlo se stoletým výročím prvního letu, dal se očekávat speciální bonus k obvyklému obsahu hry. Když se k tomu přidá ještě oslava kulatých dvaceti let od vzniku první podoby Flight Simulatoru, měli autoři současné verze všechny důvody se opravdu vytáhnout.



Evoluce je dějinami zeměkoule vyzkoušený postup, jak dělat s každou novou verzí na základě těch předchozích věci lépe a lépe. Těžko tedy někoho může překvapit, že základem Flight Simulatoru 2004 je předchozí „obročník“ 2002. Pod přívalem doplňků a zásadního přebudování některých komponent si to ale potvrdíte až po důkladném zkoumání. Hlavní a do budoucna zřejmě už trvalou změnou Flight Simulatoru je konec se dvěma modifikacemi programu, kdy základní provedení doplňovala rozšířená a dražší Professional verze s více letadly a přidanými funkcemi. Prsty v tom asi bude mít kromě ekonomických důvodů překvapivé ohlášení portace Flight Simulatoru 2004 pro Xbox.

Důkazem košatosti programu je už samotná distribuce na čtyřech CD a plná instalace, zabírající na pevném disku 3 GB místa. Jestli si vzápětí položíte otázku o nárocích na hardware, není to tak hrozné. Už dlouho se sice traduje mezi hráči úsloví „nová verze Flight Simulatoru rovná se nový počítač“, přesto tentokrát vydržíte s nějakým tím Pentiem 4 a grafickou kartou zhruba o výkonu GeForce4. Dokonce ani když programem optimalizované nastavení úrovně detailů a vizuálních efektů vyženete na maximum, nejeví hra sklon přejít vysloveně na promítání diapozitivů a je pořád hratelná v rozumném rozlišení a plných barvách.



Sláva průkopníků

Přesně v duchu podtitulu A Century of Flight se (s mírnou dávkou nadsázky) můžete těšit na specialitu Flight Simulatoru 2004 – devět historických letadel, která psala dějiny dobývání vzduchu. Pro dějepisnou přesnost se sluší dodat, že století létání začalo 17. prosince roku 1903, kdy se v americkém Kitty Hawku jako první motorem poháněné a plně ovladatelné letadlo vznesl do vzduchu Flyer bratří Wrightů. Je proto bez diskusí, že právě Flyer je prvním z vybraných. O obsazení zbývajících osmi pozic v reprezentativní skupině letadel by se daly vést sáhodlouhé spory, ale nevedly se. Nezbývá tedy než se smířit s ryze americkým pohledem na věc, který ovšem není zase tak špatný. Každý ze strojů je konec konců něčím výjimečný a některá z letadel dokonce svého času křižovala vzduch také nad někdejším Československem. Počátek minulého století tak připomenou dvouplošník Curtiss Jenny spojený se startem letecké pošty v USA nebo Vicker Vimy s první přeletem Atlantiku bez přerušení. Rekordy se proslavili i jiní, jako Spirit of St. Louis, s nímž Charles Lindbergh uletěl nonstop trasu New York–Paříž, Lockheed Vega se svou americkou pilotkou Amelií Earhartovou nebo dvoumotorový de Havilland Comet, vítěz rychlostního závodu z Anglie do Austrálie. První dětské krůčky osobní dopravy reprezentují Ford Tri-Motor a nesmrtelná Dakota DC-3, kdysi sloužící také ČSA. A nakonec je tu sportovní Piper J-3 Cub, premiérový „motorák“ tisíců pilotů na celém světě včetně českých aeroklubů.

Bonusová devítka vyvolených ale ve Flight Simulatoru 2004 neslouží jen jako mrtvé letecké muzeum. Všechny tyto stroje disponují velmi realistickou simulací letových vlastností a především nectností svého reálného vzoru. Hráč si tak může vyzkoušet, jak nesnadný byl první dvacetivteřinový „skok“ s wrightovským Flyerem, že Lindbergh viděl periskopem z kabiny svého „Ducha“ ho…dně málo, nebo jak lehký Piper bojuje s bouřkovým povětřím.
Po prvním seznámení přichází teprve ta pravá zábava při zdolávání ve FS už zdomácnělých předpřipravených misí, u historických typů samozřejmě s dobovou tematikou. Zopakování slavných přeletů nebo neobvyklých výkonů, dopravní lety s vymezeným časem a za každého počasí a další speciality jsou skvělou připomínkou kapitol z letecké historie.



V novém balení

Moderním letadlům věnovaná část Flight Simulatoru 2004 je jedním slovem standardní, protože nabídka typů letadel skoro přesně kopíruje obsah FS 2002 Professional. Znamená to osvědčený mix čtrnácti strojů od akrobatického větroně Schweizer přes různé Cessny až po „byznysový“ LearJet 45, dopravní Boeingy a vrtulník Bell 206B. Patnáctým do party a jedinou novinkou je malý dvoumístný vrtulník Robinson R22 Beta II.

V zásadě stejná nebo přinejmenším hodně podobná FS 2002 je i knihovna předdefinovaných situací a úkolů pro chvíle, když vás přestane bavit bezcílné poletování a nehodláte si vymýšlet vlastní letové plány. Tyto mise se dají rozdělit na dvě části – jednou je zavádění virtuálního pilota na atraktivní místa a slouží spíš k obdivování krajiny a pohodovému „polétání“, druhou skupinou dobrodružství je prověřením pilotních schopností. Snad jenom přistání na palubě letadlové lodi chybí.



Víc než update

Skutečně nové jsou změny enginu a celých částí, které se přede dvěma lety spíš jen tak nesměle představily. Pro samotné hraní je novinkou zařazení interaktivních 3D kokpitů se „živými“ přepínači a pákami pro alternativní ovládání myší, jak to známe z předešlých verzích simulátoru s graficky stále nepřekonanými 2D palubní deskami. Třetí herní kamerou je málo využitelný pohled z řídící věže letiště a čtvrtým jediná externí kamera, zato však s libovolnou změnou polohy a měřítka zobrazení.

Úplně přepracovaný a o sto procent „živější“ je systém ATC, tedy simulace rádiové komunikace s řízením letového provozu. Když vás dispečeři kromě obvyklých povolení ke startu sledují po celou dobu v okruhu letiště, určují kurz a výšku včetně kontroly jejich dodržování na radaru a všechno doplňuje náslech rozhovorů řídícího s jinými NPC letadly, zapomenete, že vlastně mluvíte jen s počítačem.

Něco k vylepšení se našlo rovněž v polici s nápisem navigační pomůcky. Pro klasickou srovnávací navigaci hlavně u aeroplánů z historické sekce je určena barevná mapa s plastickým naznačením profilu terénu, moderní techniku zastupují dva nové satelitní GPS přístroje Garmin. Že jsou mírně upravené pro snadnější práci s nimi v počítačovém simulátoru, snad nikomu vadit nebude.



Hromy a blesky

Dynamické simulování počasí a jeho grafická podoba jsou bez přehánění tou největší i nejviditelnější novinkou celého Flight Simulatoru 2004. Velkou smůlu mají zpocení začátečníci, kteří mají plné ruce práce s udržením letadla ve vzduchu a nemají čas rozhlížet se kolem. Uviděli by fantastické, poprvé skutečně 3D prostorové mraky, mlžné opary, průlet dešťovou clonou nebo ve vzduchu vířící sníh. K „neviditelným“ úpravám patří zase věci okolo modelování pohybů vzduchu, kde třeba termická turbulence za letu v Cessně připomíná jízdu po léta neopravované okresní silnici – jak tomu je i ve skutečnosti.

Jestliže se už dřív v předvolbách počasí Flight Simulatoru objevovalo slovo dynamický, teprve teď jsou tato slova naplněna: oblaka jako v reálu žene silný vítr, mraky se neustále rozpadají a zase tvoří a zároveň s tím se ve velkém měřítku pomalu proměňuje celková povětrnostní situace. Kontakt hry s reálným světem je dotažen na maximum ve volbě pravidelného downloadování aktuálních informací z internetu o právě panujícím počasí ve vybrané části světa. Například při poletování kolem Ruzyně tak můžete mít ve Flight Simulatoru 2004 přesnou meteorologickou kopii toho, co se právě v té chvíli odehrává na západním kraji Prahy.



Učení nemučení

Zvládnout pilotování a navigaci letadla v reálném počítačovém simulátoru je úkol vyvolávající v některých lidech skoro posvátnou úctu (nebo rovnou hrůzu). Proto Microsoft už v předchozím ročníku do hry zařadil nově pojaté kurzy ovládání letadel, s jejichž pomocí projdete kariérou od naprostého laika po kvalifikaci obchodního pilota. Ani to ale nebylo poslední slovo do pranice, a tak jsou nyní tyto lekce nejen notně rozšířené a doplněné, ale najdete je rovnou v encyklopedickém výukovém centru, které si můžete vyvolat kdykoliv i během letu. Z něj jsou přístupné také všechny údaje o skutečných letadlech a jejich parametrech nebo tipy pro řešení určitých situací a popisy obvyklých činností v leteckém provozu.

Bylo by jednoduché prohlásit, že Flight Simulator 2004 je opět nejlepším civilním leteckým simulátorem a udělat poslední tečku za recenzí. Ne že by to snad nebyla pravda. Objektivita si ale žádá poznámku, že na poli civilního létání na počítači už prakticky žádná konkurence neexistuje – série Fly! nebo Flight Unlimited tiše skončily a průběžně vyvíjený a upgradovaný X-Plane je pro širší veřejnost v ČR dokonale utajen. Absence soupeřů ale nic nemění na tom, že FS za dva roky došel ve svém vývoji zase o hezký kus dál. I pro majitele verze 2002 se najde spousta důvodů, proč si nový Flight Simulator 2004 pořídit – například kvůli detailnějšímu modelování letišť a jejich okolí, vylepšenému a „inteligentnějšímu“ generování terénu i objektů nebo reálné meteorologické simulaci. A samozřejmě nesmíme zapomenout na unikátní letadla z historické sekce, protože podle vyjádření lidí z Game Studios přejdou do příštího FS 2006 nanejvýš dva nejoblíbenější stroje. A začátečníci, ti nemají co řešit. Tak komplexní realistický simulátor, přitom přístupný lidem, co zrovna nenosí v náprsní kapse pilotní průkaz, by našli jen stěží.





Výrobce: Microsoft Game Studios

Vydavatel: Microsoft

Minimální požadavky: CPU 450 MHz, 64 MB RAM, HDD 1,8 GB, 3D karta 8 MB

Doporučujeme: CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, HDD 3 GB, 3D karta 64 MB

Multiplayer: ano

Internet: http://www.microsoft.com/games/flightsimulator

Verdikt: Tradiční král leteckých simulátorů se vrací v plné síle – větší, lepší a jen s drobnými vadami na kráse. Bonus z historie létání překvapivě není jediným důvodem, proč po něm znovu sáhnout.



Hodnocení: 90 %

Byl pro vás článek přínosný?