Hlavní navigace

Kdo z vás tahá nejvíce informací a co všechno pak sdílí?

12. 12. 2023

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Analytici se podívali na nejběžnější nákupní aplikace a byli překvapeni. Prodejci od vás získávají nadměrné množství osobních dat, a ty navíc ještě v mnoha případech sdílejí se třetí stranou.

Nejvíce uživatelských dat ze všech analyzovaných aplikací pro Android získávají eBay a Amazon Shopping. Uvádí to nová studie firmy Atlas VPN, která se zaměřila na globální prodejce.

Dáváte přednost obchodu, který sbírá co možná nejméně osobních údajů?

eBay, což je celosvětová obdoba tuzemského Aukra, shromažďuje 28 datových bodů, zatímco Amazon jen o něco méně – 25. Tyto body zahrnují 11 různých typů dat, včetně osobních, finančních či lokalizačních údajů.

Třetí místo pak obsadila aplikace Afterpay, která funguje na principu „nakup teď, zaplať později“. Ta shromažďuje 22 datových bodů v 7 typech dat. Pozoruhodné je, že Afterpay je jedinou zjištěnou aplikací, která nejen shromažďuje, ale také sdílí zprávy v aplikaci, e-maily, SMS zprávy a kreditní skóre s třetími stranami.

Na dalších místech jsou pak prodejce domácích potřeb Lowe's, dodavatel zdravotnických produktů iHerb a Vinted, tržiště s použitým oblečením a doplňky – ty shromažďují po 21 bodech údajů. Následuje Home Depot a čínský e-shop Alibaba.com, které shromažďují 20 datových bodů v 9 typech údajů.

Nike, prodejce sportovního oblečení a obuvi, pak sbírá 18 datových bodů, stejně jako mobilní obchod oděvního gigantu H&M.

Ještě horší situace se týká sdílení uživatelských informací. Ze 60 analyzovaných aplikací jich 75 % sdílí vaše údaje s třetími stranami (i když ne všechny typy shromažďovaných a sdílených dat představují vážnou hrozbu pro vaše soukromí).

Nicméně analytici zjistili, že 58 % nákupních aplikací sdílí osobní údaje s třetími stranami, například vaše jméno, e-mailovou adresu, telefonní číslo nebo dokonce adresu vašeho bydliště.

Více než třetina (37 %) aplikací pak třetím stranám navíc prozrazuje finanční informace, včetně informací o platbách a historii nákupů. Kromě toho 28 % nákupních aplikací sdílí přesnou nebo přibližnou polohu.

soutez_casestudy

Dokonce i fotografie a videa si s třetími stranami vyměňuje 18 % aplikací. Některé aplikace (7 %) jdou tak daleko, že sdílejí zprávy v aplikaci a SMS nebo e-maily. A dvě aplikace sdílejí zdravotní a fitness data svých uživatelů.

Rada výzkumníků? Přistupujte ke všem aplikacím s vědomím, že se vaše údaje shromažďují. Věnujte čas pečlivému přečtení zásad ochrany osobních údajů, dávejte pozor na oprávnění, která udělujete, a upřednostněte bezpečné nakupování, abyste ochránili své osobní údaje.

 

Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.

Byl pro vás článek přínosný?