Hlavní navigace

Konec pseudonymity na internetu - 4. díl

25. 10. 2013

Sdílet

 Autor: © Andrey Burmakin - Fotolia.com
Pseudonymita, součást kultury internetu od jeho prvopočátků, se může stát zvláštním reliktem devadesátých a nultých let.

Předchozí díl

Aktivista za práva Nymů aestetix používá svůj online pseudonym tak dlouho, že už si ani nepamatuje, jak to začalo. (Stejně jako Gaius Publius odmítl poskytnou pro účely tohoto článku své pravé jméno.) Mezi svými jinými aktivitami poskytuje aestetix veřejné proslovy na bezpečnostních konferencích o online identitě. V průběhu Nymwars byl aestetixovi kvůli používání neakceptovatelného jména pozastaven účet na G+, aby byl později bez vysvětlení znovu obnoven.

„Existují lidé, které znám 10 let, a kteří mě znají pouze jako aestetixe,“ říká. „Vyvinul jsem si okolo této osobnosti celé portfolio.“

„Další lidé mají nymy proto, že na nich doslova mohou záviset jejich životy – například političtí disidenti, oběti sexuálního a domácího násilí, nebo zkrátka lidé, jejichž životní styl je předurčuje k sociálním předsudkům,“ tvrdí Randall Farmer, dlouholetý manažer online komunity a autor podcastu Social Media Clarity.

„Lidé, kteří přežili rakovinu, nebo členové Anonymních alkoholiků nemusí chtít sdílet, kým ve skutečnosti jsou,“ říká Farmer. „Pseudonymy těmto lidem umožňují dělat online věci, které by dělat nemohli, pokud by museli být identifikováni. Weby, které vyžadují reálná jména, vstupují do oblasti, jež je velice komplikovaná.“

Sophiina volba

Před téměř dvěma lety se Sophie S. vzdala mužského jméno, které jí bylo dáno při porodu, a začala žít jako žena. Nicméně tato transsexuální vývojářka softwaru ze San Franciska žila online jako žena už předtím, a to více než deset let. Zejména v masivních multiplayerových hrách jako je World of Warcraft.

„Když jsem vyrůstala, měla jsem vždycky velké problémy s tím, že jsem byla vnímána jako muž,“ říká Sophie. „To, že jsem hrála online hry, v nichž mě každý znal jen jako ženu, mi v mé změně velmi pomohlo.“

Před třemi lety začala firma Blizzard Entertainment po lidech registrovaných v jejích online hrách vyžadovat, aby používali svá reálná jména. Její snaha přitom měla dobrý úmysl: odstranit ze hry sprosté uživatele, kteří uráželi ostatní. Sophie, která se do WoW registrovala prostřednictvím jména ze svého rodného listu (v té době ještě neměla vytvořenou svou ženskou online identitu), náhle zjistila, že se její mužské jméno odhalilo ostatním hráčům.

„Chtěla jsem hrát Starcraft 2, ale kamkoliv jsem šla, říkalo to, že jsem Steven,“ říká. „Nechtěla jsem, aby se mnou kdokoliv komunikoval jako s mužem. Napsala jsem e-mail do Blizzardu, abych zjistila, jestli by byli schopni změnit mé online jméno na Sophie. Napsali, že to bez právní dokumentace změny jména neudělají.“

V té době neměla Sophie dost peněz na to, aby si změnu jména mohla dovolit. Namísto toho se rozhodla uzavřít svůj účet a pod ženským jménem zaregistrovala nový.

soutez_casestudy

„Ztratila jsem své přátele, kontakty, všechno, co jsem ve hře dosáhla. Vše, co jsem v průběhu let vybudovala, jsem ztratila, a musela jsem začít znovu od píky.“

Pokračování

Byl pro vás článek přínosný?