Hlavní navigace

Microsoft vzdává vyhledávání, vsadí na silnou AI

30. 11. 2023

Sdílet

 Autor: Fotolia @Tatiana Shepeleva
Společnost se vrhá na umělou inteligenci stylem all-in. I za cenu ztráty pozice v oblasti internetového vyhledávání.

Dva týdny nazpět na konferenci Ignite učinil Microsoft poněkud nenápadné prohlášení: mění název AI chatu Bing Chat na Copilot. Další den, další změna brandingu. Normálka, ne?

Jak spravujete více cloudů ve vaší firmě?

Tohle oznámení však mělo větší důsledky, než byste si mysleli. Signalizovalo, že Microsoft hodil ručník do ringu v boji s Googlem o internetové vyhledávání a plně se zaměřuje na umělou inteligenci.

Kopiloti všude

Abychom pochopili proč, podívejme se na ono nevinně znějící oznámení podrobněji. Microsoft přejmenovává služby Bing Chat a Bing Chat Enterprise, které se nyní budou jmenovat Copilot. 

Z hlediska značky to dává dokonalý smysl, protože to sjednocuje všechny snahy společnosti v oblasti genAI pod jednu značku.

Microsoft již pod názvem Copilot nabízí několik nástrojů umělé inteligence, včetně Copilota v systému Windows, Copilota pro Microsoft 365 (v současné době je k dispozici pouze pro podnikové zákazníky) a Microsoft Security Copilota, přičemž další budou přibývat.

Copilot z beta verze míří mezi masy Přečtěte si také:

Copilot z beta verze míří mezi masy

Microsoft také na webu zdarma zpřístupňuje chatovací verzi Copilotu. Pro přístup k němu již nemusíte používat Bing. Potřebujete však Microsoft ID nebo Entra ID, které vydávají podniky v rámci cloudového řešení společnosti pro správu identit a přístupu.

Web Copilot funguje v prohlížečích Edge a Chrome v systémech Windows i MacOS. Microsoft také oznámil, že řada Copilot bude podporovat GPT od OpenAI, což umožní podnikům i jednotlivcům vytvářet vlastní verze Copilotu.

O co tedy jde?

Vzhledem k tomu, že Microsoft vsadil na umělou inteligenci, bylo to nepřekvapivé oznámení, které dávalo smysl. 

Ale když se do tématu ponoříte hlouběji, zjistíte, že jde o signál, že Microsoft přenechává trh s vyhledáváním Googlu, protože je přesvědčený, že vyhledávání je minulostí a AI budoucností.

Microsoft už v únoru spustil Bing Chat, využívající ChatGPT od společnosti OpenAI, do níž investoval 13 miliard dolarů. 

Pohřbít nejsilnější genAI na planetě ve vyhledávači a prohlížeči Edge se zdálo být podivným rozhodnutím. Proč ji schovávat v produktech, které drtivá většina majitelů počítačů nikdy nepoužije?

Microsoft tak učinil, protože zřejmě doufal, že sebere Googlu podíl na trhu s vyhledáváním. Věřil, že se lidi budou k Bingu hrnout kvůli jeho genAI a že tak oslabí dominantní postavení Googlu.

Co bude umět umělá inteligence Copilot od Microsoftu? Přečtěte si také:

Co bude umět umělá inteligence Copilot od Microsoftu?

Zkrátka musel něco udělat, aby skomírající Bing podpořil. V prvním čtvrtletí roku 2023, kdy byl Bing Chat vydán, měl Google 85 % celosvětového trhu s vyhledáváním a Bing s pouhými 9 % daleko za ním. 

I kdyby Microsoft díky službě Bing Chat okamžitě neovládl internetové vyhledávání, pouhé získání několika bodů podílu na trhu od Googlu mohlo přinést miliardy nových příjmů.

Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella věděl, že je třeba přijmout drastická opatření, pokud chce jeho společnost oslabit vyhledávací monopol Googlu. 

Jak nedávno pronesl ve výpovědi v antimonopolní žalobě amerického ministerstva spravedlnosti proti Googlu: „Ráno vstanete, vyčistíte si zuby a vyhledáváte na Googlu.“ Podle něj je Google tak dominantní, že by se internet měl nazývat „Google webem“.

Přiznal, že Bing nemůže Google dohnat, protože Google má lepší vyhledávač. Lepší je podle něj proto, že na Googlu se provádí mnohem více vyhledávání než na Bingu, takže Google má více dat, která může využít k dalšímu zlepšení.

Vzhledem k tomu všemu bylo zabudování genAI chatbota do Bingu a velký rozruch, který tento krok vyvolal, asi jedinou nadějí, jak mohl Microsoft zkusit Google dohnat.

Velká publicita, malá výhra

Navzdory publicitě a veškerému humbuku, který Bing Chat vyvolal, však toto rozhodnutí trhem vyhledávání výrazněji nepohnulo. V období od května 2023 do července 2023 se podíl Googlu na internetovém vyhledávání pohyboval mezi 83 % a 87 % a podíl Bingu mezi 7 % a 9 %. Google zůstal stejně dominantní jako kdykoli předtím. Nadellovi se tedy jeho velká sázka nevyplatila.

To nás přivádí k dnešku. Nadella si uvědomil, že snaha snížit podíl Googlu na trhu s vyhledáváním je marná, přestože se mohl opřít o jeden z nejpropagovanějších produktů, jaký svět viděl.

Proto se rozhodl snížit ztráty a zaměřit se na větší sousto. Podle jednoho z odhadů vygeneruje umělá inteligence do roku 2030 téměř 2 biliony dolarů, čímž zastíní internetové vyhledávání.

CS24

Sjednocení úsilí Microsoftu v oblasti AI pod jednu značku mu pomůže udržet si náskok před Googlem a dalšími konkurenty. Zpřístupnění produktu genAI zdarma každému, kdo má identifikační kód spojený s Microsoftem a používá Chrome nebo Edge, by mu mohlo pomoci tento náskok ještě zvýšit.

Nadella sází na to, že jednoho dne si budou lidi po probuzení a vyčištění zubů chatovat s Copilotem.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.

Byl pro vás článek přínosný?