Hlavní navigace

Můžeme se srovnávat s většími zeměmi

 Autor: Oracle
Tuzemský Oracle má nové vedení. V čele firmy stojí poprvé žena, dříve věc nevídaná, dnes už v Česku snad normální. Přítomnost žen ve vedení všech firem je stejně přirozená jako přítomnost mužů, komentuje to Renata Dvořáková, country leader společnosti Oracle.
Radan Dolejš 31. 8. 2017

Sdílet

Možná to není příliš korektně položená otázka, ale jste aktuálně po firmách Microsoft a IBM už třetí ženou v čele velké IT firmy v Česku. To tady dříve nikdy nebylo zvykem, a najednou jsou tady hned tři ženy ve vedení. Jak si to vysvětlujete?

V konspirační teorii by za jmenováním třetí ženy do čela IT firmy stála snaha tajné organizace udělat IT svět krásnější. Ve skutečnosti je to spíš jakási shoda náhod. Obecně je v našich zeměpisných šířkách v manažerských pozicích stále podstatně méně žen než mužů, a to považuji za chybu. Domnívám se totiž, že přítomnost žen ve vedení všech firem, i těch z oboru informačních technologií, je stejně přirozená jako přítomnost mužů.

Moje nová pozice je výsledkem dlouhodobé práce a zkušeností, které jsem v IT získala. V průběhu jedenácti let mého působení v Oraclu jsem měla díky pozicím v několika obchodních jednotkách příležitost formálně i neformálně řídit obchodní týmy, kterým se podařilo uzavřít mnoho velkých obchodních projektů.

Můj předchůdce Josef Švenda se po úspěšném působení ve vedení Oracle Czech rozhodl akceptovat regionální vedoucí pozici v nově vzniklé obchodní organizaci Oracle Digital se sídlem v Praze a já obdržela nabídku postoupit na jeho původní pozici. Je dobré vidět, že se ženy začínají častěji objevovat na nejvyšších pozicích i u nás.

 

Co je pro vás aktuálně v Oraclu prioritou, budete něco měnit, zavádět nějaké novinky, které budou vidět i zvenčí?

Priority mám v souladu s celosvětovou strategií Oraclu. Už několik let se měníme v organizaci, která poskytuje cloudové služby. Tuto změnu Oracle nastartoval již před deseti lety v oblasti aplikací. Segment technologií se připojil postupně a nabídka cloudových služeb se neustále zlepšuje a rozšiřuje. V poslední době nabízíme cloudové služby od základních bare metal služeb až po širokou škálu služeb, které umožňují částečný nebo kompletní přesun IT do cloudu.

Cloud je oblast, do které směřují v současné době obrovské investice, a to jak do nejmodernějších datacenter, tak i investice do lidských zdrojů. V České republice jsou tyto investice poměrně dobře viditelné, neboť tu otevíráme mnoho nových pracovních míst.

 

Budou pod vás spadat i vyloženě vývojářské části firmy, které tady v Česku Oracle má, jako je například nedávno zakoupená společnosti Apiary nebo NetSuite?

V rámci Country Management Teamu řešíme záležitosti, které se týkají všech zaměstnanců Oraclu v Česku. Oracle má však maticově řízenou strukturu, a proto i tyto nedávné akvizice budou řízeny managementem, který je zodpovědný za vývoj a prodej produktů získaných nedávnými akvizicemi.

 

Oracle aktuálně hodně sází na prodej cloudových produktů, vybudoval k tomu i velké nadnárodní oddělení, které sídlí v pražských Jinonicích, kam přijímá desítky lidí. Ani to tedy nebude vaše starost?

Oddělení Oracle Digital, které zaměstnává obchodníky pro prodej cloudových řešení zákazníkům z mnoha zemí regionu EMEA, je také řízeno maticově a nábor pracovníků řeší podobně jako jiná oddělení nezávisle. Mým úkolem je společně s mým obchodním týmem zvyšovat nasazení cloudových služeb u nejvýznamnějších zákazníků Oraclu v Česku. A daří se nám dosahovat zajímavých meziročních nárůstů.

 

Před čtyřmi roky jste se objevila v naší publikaci TOP 30 IT osobností roku mimo jiné i proto, že se vám podařilo uzavřít historicky největší obchodní smlouvu v regionu střední Evropy. Už máte za sebou další podobné velké obchody?

Obchod, který zmiňujete, byl pro mě velkou zkušeností. Zjistila jsem, že jsem schopná zvládnout obrovské množství práce a že jsou kolem mě kolegové, kteří se velmi rádi zapojí a pomůžou. Další velké obchodní smlouvy jsme už řešili jako tým, v některých případech i s kolegy ze zahraničí z jiných obchodních jednotek.

Díky tomu se podařilo v oblasti finančního sektoru a telekomunikací uzavřít několik dalších velmi významných obchodních smluv. Vedlejším efektem této spolupráce byl velký nárůst počtu prodaných integrovaných systémů Oracle Engineered Systems, kde jsme se v počtu prodaných kusů v Česku mohli srovnávat s pobočkami v mnohem větších zemích.

 

Podle jednoho vašeho nedávno zveřejněného průzkumu chce do tří let přejít na cloudové služby typu IaaS 50 % podniků. To jsou ale světová čísla, máte odhad za Česko?

Předpokládám, že se tady nebudeme příliš lišit. Již dnes jsou cloudové služby typu IaaS nejprodávanějším typem služeb u nás.

 

Jak je podle vás český trh připraven na cloud? Jak přesvědčujete zákazníky, že to je krok správným směrem, kromě obligátního je to bezpečnější, spolehlivější a levnější?

V oblasti zájmu o cloudové služby vnímám v průběhu posledního roku významný nárůst u našich zákazníků. Test, vývoj, zálohování, dlouhodobá archivace dat nebo podpora inovací jsou častými tématy našich diskuzí. Většina zákazníků kromě toho řeší efektivitu vynaložených finančních prostředků a v současné době i nedostatek pracovních sil a cloud je nejen řešením těchto aktuálních problémů, ale přináší i mnohem větší flexibilitu než tradiční IT v datacentru zákazníka. V poslední době mě zaujal názor zákazníka z oblasti bankovnictví, že zvažují zálohování dat do cloudu pro případ kybernetického útoku. Ještě před rokem jsme přitom z bank slýchali, že cloud je v bankovnictví nepoužitelný.

 

K poskytování cloudových služeb musí být vystavěna i odpovídající infrastruktura. Tu nám nejbližší má Oracle v Německu, neplánujete přece jen nějaké datové centrum v Česku?

Oracle má v EU hned několik datových center, přičemž my momentálně nejvíce využíváme centrum v Amsterdamu. Nedávno bylo dokončeno nejmodernější cloudové datacentrum ve Frankfurtu, které tvoří tři geograficky oddělená datacentra (domény) propojená vysokorychlostní optickou sítí s nízkou latencí, jež budou nabízet cloudové služby volitelně až s nejvyšší dostupností a vysokým výpočetním výkonem.

Datacentrum zcela splňuje požadavky EU regulace GDPR a jeho velkou výhodou je nejmodernější vysoce zabezpečená infrastruktura, která umožní zákazníkům z Evropské unie přesunout do Oracle cloudu i kritické provozní systémy.

V České republice se podobná investice neplánuje, ale pro zákazníky, kteří se obávají umístění svých dat v datacentru třetí strany, máme nabídku Oracle Cloud Machine nebo Exadata Cloud Machine, hardware ve vlastnictví a pod správou Oraclu, který lze využívat jako službu v datacentru zákazníka. Ve střední a východní Evropě je již několik zákazníků, kteří se rozhodli tuto službu využít.

 

Jak jde vlastně dohromady kombinace sázky na cloudové off-site technologie a zároveň čtyřicetiletá historie asi nejslavnější databáze, na které celá firma vyrostla?

Jde dohromady velmi dobře. Máme větší možnosti v kombinaci licencí a služeb, a tím větší schopnost podpořit konkrétní požadavky zákazníka. Nejzajímavější obchodní případ v loňském roce kombinoval databáze s databázovými rozšiřujícími funkcemi s Exadatou se zálohováním do cloudu. Cloud také poskytuje zákazníkům možnost vyzkoušet, jak bude jejich aplikace fungovat na poslední verzi databáze Oracle s nejnovějšími databázovými rozšiřujícími funkcemi za minimální finančními náklady.

Zaujal mě postřeh kolegy z konzultačního oddělení, že prostředí, které by v datacentru zákazníka zkušený konzultant Oraclu připravoval minimálně týden, lze v cloudu „vyklikat“ za dvacet minut. Takže tradiční přístup se skvěle doplňuje s nejmodernějšími trendy v oboru.