Hlavní navigace

Objem dat ve školství vzroste do pěti let stonásobně a stanou se cílem kyberútoků

27. 11. 2020

Sdílet

 Autor: Fotolia © Igor Mojzes
Objem dat využívaných tuzemskými základními a středními školami by se mohl během příštích tří až pěti let zvětšit až stonásobně. Stejnou měrou vzroste i množství bezpečnostních incidentů. Školy by se tak mohly potýkat s podobnými kybernetickými hrozbami jako například nemocnice. Odhadují to odborníci ze společnosti Altron, která se zabývá správou a zabezpečením datové infrastruktury. Podle nich by měla vzniknout dlouhodobá jednotná strategie nakládání s daty ve školství zahrnující i nutné řešení jejich zranitelnosti. Celková odhadovaná výše nákladů by mohla dosáhnout bezmála tří miliard korun.

Postupující digitalizace ve školství, ať už vlivem distanční výuky, anebo implementace interaktivních výukových metod, stupňuje nároky na vhodnou správu a zabezpečení využívaných dat. Přímou úměrou s jejich rostoucím objemem totiž stoupne i četnost kybernetických incidentů.

V rámci našich projektů sledujeme narůstající objem dat ve školství, který by se podle našeho odhadu mohl v příštích třech až pěti letech zvětšit až stonásobně. Do budoucna vnímáme nutnost centrálního řešení vhodného způsobu správy a zabezpečení těchto dat,“ uvádí Martin Souček, generální ředitel společnosti Altron. Podle něj totiž bude stoupat i závažnost kybernetických hrozeb, které by mohly ohrozit chod škol podobně, jako je tomu například u nemocnic.

CS24

V současné době v České republice funguje téměř 4 200 základních škol a bezmála 1 300 středních škol. Pokud by každá základní a střední škola měla vlastní vhodně zabezpečenou datovou infrastrukturu, investice do nich by mohly dosáhnout zhruba 2,7 miliard korun.

Z naší zkušenosti předpokládáme, že kvalitní řešení pro základní a střední školy by se mohlo pohybovat minimálně na úrovni tří set tisíc korun, pravděpodobněji spíše půl milionu,“ vysvětluje Martin Souček. Vhodná správa dat se ale týká i vysokých škol. Zatímco těch veřejných je v Česku sice „jen“ 26, čítají mnohdy i desetitisíce studentů. „U vysokých škol je situace vzhledem k množství jejich studentů odlišná. Některé navíc již podobné řešení mají. U těch, které jej nemají, by se pohybovalo v jednotkách milionů korun,“ doplňuje Martin Souček.

Byl pro vás článek přínosný?