Hlavní navigace

Pád prodejů PC zachraňují podniky, spotřebitelé je nechtějí

18. 4. 2013

Sdílet

 Autor: Alexander Orlov - Fotolia.com
Globální prodej PC (bez započtení PC serverů) v prvním čtvrtletí letošního roku dosáhl podle Gartneru celkové výše 79,2 milionu jednotek, což je meziročně o 11,2 % méně.

Posledním čtvrtletím, kdy se celosvětově prodalo méně než 80 milionů PC, přitom bylo druhé v roce 2009, kdy vrcholila finanční krize.

„První čtvrtletí 2013 bylo už čtvrtým po sobě, kdy jsme zaznamenali snížení globálních prodejů PC,“ tvrdí Mikako Kitagawová, analytička Gartneru. Podle ní koncoví spotřebitelé stále častěji nahrazují svá stolní PC a notebooky nejrůznějšími tablety nebo výkonnějšími smartphony.  Dokonce ani ve východní Evropě, kde je penetrace PC stále na relativně nízké úrovni, nemohou podle Gartneru dodavatelé PC očekávat nějaké prodejní zázraky.

„Na druhou stranu se však firemní sektor, za kterým stále stojí přibližně polovina všech prodaných PC, ukazuje i nadále jako rostoucí, když výměna staršího počítačového parku i nadále pokračuje. Navzdory faktu, že některé regiony už mají za sebou špičku těchto modernizací, celkový objem podnikových objednávek stále roste,“ dodává Kitagawová.

Co se týče jednotlivých výrobců, Lenovo se v prvním čtvrtletí tohoto roku dotáhlo na dosud vedoucí Hewlett-Packard – oba dodavatele od sebe dělí pouhá desetina procentního bodu. Tomuto stavu napomohl nejen špatný výsledek prodejů HP (meziročně –24 %), ale i to, že Lenovo jako jediné z první pětky zaznamenalo meziročně více prodaných PC, i když jen kosmeticky (+0,1 %). Zdaleka nejhorší dynamika je však vidět u Aceru, který prodal o téměř 30 % méně PC.

V regionu EMEA analytici hlásí meziroční snížení prodejů PC o 16 %, což odpovídá dosud nejrazantnějšímu poklesu, jaký kdy Gartner zaznamenal. Tento stav je mimo jiné způsoben i tím, že  mnozí tamější uživatelé, kteří si kupují své první výpočetní zařízení, už automaticky nesahají po PC, ale v daleko větší míře volí smartphony či tablety.

V  EMEA pokračuje dominance HP, ale není už tak výrazná jako vloni – zatímco před rokem byl rozdíl HP a druhého Aceru skoro 7 procentních bodů, v prvním čtvrtletí tohoto roku už to jsou jen zhruba 4 body.

Vliv na to měly nejhorší výsledky HP z celé první pětky, když tato firma umístila na trh EMEA o třetinu méně PC než o rok dříve. Stejně jako na globálním trhu i v EMEA si nejlépe vedlo Lenovo, jehož dynamika byla více než 11procentní.

Také poptávka po ultraboocích, jejichž hlavním propagátorem je Intel, je relativně nízká, a to z důvodu stále vysoké ceny. Situace by se ale měla zlepšit ve druhém pololetí tohoto roku, kdy by měly na trh přijít levnější modely ultrabooků s procesory řady Haswell. Právě od ultramobilních PC s dotykovou obrazovkou a Windows 8 si výrobci slibují, že současný trend odklonu uživatelů od PC přece jenom odvrátí.

 

Prodej PC v EMEA

CS24

Podíl dodavatelů podle kusových dodávek, 1. čtvrtletí 2013

HP

16,7

Acer

12,5

Lenovo

11,0

Dell

9,0

Asus

8,6

Ostatní

42,2

Zdroj: Gartner, duben 2013

Byl pro vás článek přínosný?