Hlavní navigace

Proč jsou říše FaceBooku a Applu odsouzeny k pádu?

28. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © gunnar3000 - Fotolia.com
Historie nás učí, že pro dnešní titány technologického průmyslu je jen jedna cesta. A to směrem dolů.

Nic netrvá věčně. Příklady toho nalezneme ve všech učebnicích dějepisu. Řím, Španělsko roku 1600, Napoleonská Francie, Británie v době největšího rozkvětu kolonií – všechny tyto supervelmoci své doby se nedokázaly udržet nahoře dlouho.

Co to má společné s naším technologickým světem? Poskytuje to zajímavý a užitečný úhel pohledu na naši realitu, na vztazích mezi lidmi, uživateli a firmami se toho za poslední tisíce let zase tolik nezměnilo, pouze tempo změn se mnohonásobně zrychlilo. A opravdovému historikovi, pokud by se již vůbec namáhal sledovat dění v technologickém světě, by to občas mohlo připomínat povědomé stránky letopis, pouze rozmazané rychlým otáčením.

Podívejme se tedy z tohoto úhlu na dvě technické velmoci dneška, Apple a Facebook. Apple zažil poslední týden opravdovou hysterickou reakci na své kvartální výsledky, spojené se spekulacemi o jeho budoucnosti. Celá planeta byla poslední léta hypnotizována metamorfózou ze selhávajícího výrobce počítačů na korporátního giganta vládnoucího světovým trhům s mobilní technikou, který na své lepší dny je nejhodnější firmou světa, s lepší hotovostní rezervou, než je hrubý národní produkt některých zemí. Ale jediná otázka, která komentátory zajímá, je, zda již dosáhl vrcholu...

Slovo hysterické se může zdát být trochu silné slovo, ale jaká jsou fakta? Apple sice neprodal 50 milionů iPhonů podle předpovědi („pouze“ 47,8) a prodeje jeho počítačů se o něco snížily, nicméně Apple stále ještě za rok 2012 vydělal víc, než jakákoli jiná společnost v historii. A jeho „neuspokojivý“ čtvrtletní zisk 13,1 miliardy dolarů byl čtvrtá největší částka, kterou si firmy vydělaly v lidské historii... Přesto, jaká byla reakce akciového trhu? Hodnota akcie spadla o 10 procent.

Potom tu mám firmu Facebook, jejichž sociální síť má – do jisté míry – pod kontrolou miliardu uživatelů. Zatímco největší povyk okolo jeho akciového zhodnocení je už za ním, do centra pozornosti se dostala jeho poslední novinka Graph Search, ve své podstatě algoritmus vyhledávající informace z dané sítě přátel a doplňující je daty získanými z vyhledávače Bing.

Přesto je označován jako dílo satanovo, které je posledním otáčejícím se klíčem od bran pekelných. Ve skutečnosti je to jen další krok ve snaze Facebooku stát se AOL dnešní doby, který selže se stejný důvodů, z jakých selhala snaha AOL o izolaci svých uživatelů a udržení si jich ve vlastní střežené ohrádce. Internet je příliš diverzifikované, zajímavé a nezastavitelnými proměnami procházející místo. AOL je už v českých zemích prakticky zkratka neznámá, ale dobrá, ukažme na Microsoft, který už nenese stigma zlého monopolního vládce všehomíra...

Ačkoli ústup Applu a Facebooku je nevyhnutelný, jeho časování a důvody se budou lišit. Silnou stránkou současného Applu je, že vyrábí věci, kterou lidé zoufale touží vlastnit a na kterých má obrovskou marži. Ty se ale nevyhnutelně budou snižovat s nástupem konkurenčních výrobců podobného hardwaru. Pokud si má udržet své zisky, musí neustále přicházet s novými revolučními výrobky. Facebook na druhé straně momentálně nabízí on-line služby, které prozatím připadají uživatelům přitažlivé, ale pokud je má více monetizovat, musí se nevyhnutelně stát ještě mnohem vlezlejším a manipulujícím. A někde tím směrem ho čeká odklon popuzených fanouškům k jiným novým sítím.

Byl pro vás článek přínosný?