Recenze: CATraxx 9 - organizátor pro váš hudební archiv

Tento program sice norský výrobce FNProgramware nevybavil zrovna tím nejchytřejším jménem, nicméně skutečnost, že existuje již v deváté verzi, dokazuje cosi o jeho popularitě.

Podle názvu lze odhadnout smysl programu jen těžko, takže to prozradíme hned na začátku: jedná se o pravděpodobně nejrobustnější software pro archivaci hudebních souborů. Po svižné instalaci se objeví pracovní okno, které na jedné straně poněkud připomíná iTunes, na druhé je tak trochu návratem do dob Windows 98. Neurazí, ale viděli jsme už i  lepší.

Hlavní silou je příprava hudebních databází, které navíc můžeme doplnit takovou záplavou dat, že si sbírku můžeme  organizovat s maximální precizností. U každého alba v databázi máme k dispozici deset odlišných lišt, které můžeme vyplnit podrobnými informacemi, od písniček na albu až po detaily o tom, kdo se výroby daného alba nějak zúčastnil nebo třeba o získaných odměnách. Pokud všechno poctivě vyplníme, bude rozsah informací neuvěřitelný. Na druhé straně na to ale budeme potřebovat dva roky prázdnin.

Pokud nějakého zpěváka již v databázi máme, při další desce stačí najít jeho jméno v databázi a software automaticky novou databázi propojí se staršími informacemi. Jelikož řada informací bude u obou desek stejná, patřičné osoby jen okopírujeme. Ukládat si můžeme i obaly, recenze nebo URL oficiálních stránek umělce.

Informace lze samozřejmě vkládat ručně, můžeme ale také využívat databáze CDDB (Compact Disc Database) a nasávat patřičné informace pomocí služby Gracenote. Další možnost je využití služby Discogs. Celkem nečekaně můžeme také vložit oskenovaný dokument originálního obalu. Je jasné, že jen samotná archivace bez možnosti vyhledávání nebude mít valnou cenu. Použít můžeme buď jednoduché vyhledávání, ve kterém můžeme kombinovat dvě oblasti (třeba Beatles a 1965) nebo tři další vyhledávání.

Pro přehrávání si můžeme zhotovit Playlist využitelný jak pro zabudovaný přehrávač, tak i pro externí programy jako je Winamp. Opět můžeme pracovat buď manuálně nebo s využitím nastavených parametrů. Přehrávač funguje spolehlivě, jen v něm nenajdeme žádné „cool“ aplikace, včetně dnes již běžného equalizéru. Tady tedy silná stránka programu rozhodně není.

V každém případě se jedná o robustní kombinaci aplikací pro archivaci a vyhledávání sbírky hudebních souborů. A s cenou pod 40 dolarů (750 Kč) ani neudělá díru do rodinného rozpočtu.

Hodnocení: 70%

Klady:  S tímto programem získáme plnou kontrolu nad hudební sbírkou