Recenze: Nikon D700

15. 10. 2008

Trh digitálních zrcadlovek prošel za dobu své existence spoustou změn. Až do loňského roku na něm, ale existovala přinejmenším jedna jistota. Od samého počátku tu vládla jediná značka - Canon.

Žádný jiný výrobce totiž nenabízel fotoaparát se snímačem velikosti filmového políčka (tzv. plnoformátový snímač). V ateliérech, na sportovních stadiónech i v redakcích si Canon užíval téměř monopolního postavení.

Jenže svět se mění, a loni v zimě přišla revoluce. Měla jméno Nikon D3 a otřásla mnohými zavedenými pravidly – nový fotoaparát měl plnoformátový snímač, nabídl velmi dobrý výkon ve slabém světle a stál jen cca. 120 000 Kč. Tato cena jistě přesvědčila mnohé profesionály, nadšení amatérští fotografové si ale ve většině případů D3 přece jen nemohli dovolit. A právě tato skupina uživatelů má nyní důvod k radosti – na trh se přednedávnem dostal model D700, což je v zásadě odlehčená varianta D3, prodávaná zhruba za polovic.

Navenek fotoaparát ovšem profesionální zrcadlovku D3 příliš nepřipomíná. Největší rozdíl oproti levnějším zrcadlovkám spočívá samozřejmě v plnoformátovém snímači. Je víceméně stejný jako u D3, což je skvělá zpráva pro všechny, kterým záleží spíš na obrazové kvalitě než na rozlišení – u Nikonu opustili megapixelové dostihy a pochopili, že méně pixelů na velkém snímači znamená jednoznačně více. Pixely jsou větší a na snímači tak vzniká mnohem méně šumu. D700 dokáže pořídit 5 snímků za vteřinu a pokud si k němu přikoupíme bateriový grip, naroste rychlost až na 8 obr./s. To bohatě stačí i pro profesionální účely, byť je na tom D3 ještě o tři snímky lépe.
Uživatelé odkojení levnými zrcadlovkami nebo dokonce kompakty si při práci s D700 budou připadat jako v sedmém nebi. Při automatickém ostření lze vybírat až z 51 zaostřovacích bodů. Ostření je bleskurychlé, v kontinuálním režimu dokáže fotoaparát průběžně přeostřovat i na rychle letící ptáky, což je pro většinu zrcadlovek nesplnitelný úkol.

U fotoaparátu těchto parametrů hraje zásadní roli kvalita použitých objektivů. D700 na rozdíl od konkurenčních plnoformátových Canonů umožňuje použít i objektivy pro běžný DX formát, tedy třeba i obyčejná setová skla, dodávaná v sadách s levnými zrcadlovkami. Jenže toto řešení nelze doporučit. Při testování jsme měli k dispozici nové objektivy Nikkor 14–24 mm a 24–70 mm se světelností f2,8 a nemohli jsme si je vynachválit. U plnoformátu se ohnisková vzdálenost na rozdíl od DX formátu nepřepočítává, první z obou skel tedy nabízí ultraširoký úhel záběru a výsledky jsou fantastické – tak kvalitní ostrou kresbu jsme u objektivu s tímto ohniskem ještě nikdy neviděli, po chromatické aberaci ani památky a zkreslení je dané pouze nezvyklou perspektivou. I druhý objektiv produkuje stejně kvalitní fotografie. Zájemci o zmíněná skla si ovšem musí připravit odpovídající sumu, každý z nich stojí lehce přes 40 tisíc.

Verdikt

Nikon D700 lze doporučit všem, kdo touží po špičkové kvalitě fotografií a nevadí jim vysoká cena za fotoaparát i objektivy. Obzvláštní radost z něj budou mít milovníci snímků ve slabém světle, snad žádná jiná zrcadlovka na současném trhu (kromě D3) se kupříkladu nehodí tak dobře k fotografování halových sportů, při nichž kvůli rychlým časům potřebujeme vysokou citlivost. Na druhou stranu je dobré rozmyslet si, zda plnoformátový snímač skutečně využijete. Nutné investice do optiky jsou v tomto případě totiž skutečně vysoké.

Cena vč. DPH: 63 990 Kč

Poskytl: Nikon Česká Republika

- - Viktor Huňáč