Recenze: Samsung IT100 – Fotografujte chytře!

17. 5. 2009

Už v titulku jsme naznačili, která funkce tohoto digitálního fotoaparátu, se nám líbila nejvíce. Pro řadu fotografů bude totiž důležitější než HD video nebo širokoúhlá optika technologie „Smart Auto“.

Samsung IT100

Tentokrát jsme se podrobněji podívali na nový digitální fotoaparát  Samsung IT100, který je určen spíše začínajícím nebo svátečním fotografům. Jde totiž o jednoduše ovladatelný expoziční automat, který ale disponuje řadou praktických funkcí.

Rychle a přehledně

Samsung IT100Při samotném testování nás model potěšil velmi rychlým náběhem po zapnutí: začít fotografovat totiž můžete již za sekundu a půl po aktivaci fotoaparátu. Také ukládání snímků (ať už na SD/SDHC kartu nebo do obrovské vnitřní 100 MB paměti) je velmi svižné: i v maximálním dvanáctimegapixelovém rozlišení a v nejvyšší kvalitě snímků se fotografie ukládá maximálně dvě sekundy, což vaše fotografování určitě nijak významně nezpomalí.

Malou připomínku máme snad jenom k nabíjení interního blesku, které je trochu pomalé - někdy trvá až šest sekund, kdy už můžete nějaký ten zajímavý záběr snadno "prošvihnout". Model se ovládal velmi dobře, navíc máte k dispozici velmi podrobný „manuál“ přímo ve fotoaparátu, takže se například i během snímání dočtete, jaké funkce máte aktivovat, pokud budete exponovat při slabém osvětlení. V přehledném Menu jsou k dispozici i takové funkce, které vám například umožní vybrat oblast ostření (zda na střed nebo více bodů.)

Prostě Smart

Velmi se nám líbila nová funkce, kterou do svých fotopřístrojů Samsung v poslední době zakomponoval – jde o funkci "Smart auto", která automaticky rozpozná typ scény a nastaví podle toho odpovídající expozici. Skutečně pokud jsme model přiblížili k danému objektu zblízka, hned se fotoaparát přepnul do Makro režimu (kdy lze snímat objekty již z pěti centimetrů), naopak při zaostření na zahradu se přepnul do režimu „Krajina“.

Tuto "vychytávku" jistě ocení zejména méně zkušení fotografové, kteří tak jenom vyjímečně udělají špatnou fotografii. Přitom fotoaparát disponuje celkem 12 přednastavenými scénami - praktické je třeba Protisvětlo, nechybí ale ani třeba Západ slunce nebo Svítání. Pro lehce zapomnětlivé fotografy bude jistě praktické, že k jednotlivým snímkům mohou uložit krátkou hlasovou poznámku, takže po pár měsícíh nebudou složitě lovit v paměti, kde daný zámek nebo hrad vlastně nafotili...

Mírný šum a soudkovitost

Co se týká obrazových problémů, tak zrnitost na pořízených fotografiích jsme pozorovali až od ISO 400, kdy je již výraznější šum, u nižších hodnot citlivosti (do ISO 200) jsme však byli s výsledky spokojeni. Objektiv jnabízí pětinásobný optický zoom, přičemž nejkratší ohnisko začíná na širokoúhlých 28 milimetrech, ovšem právě při snímání na nejkratším ohnisku jsme pozorovali znatelné soudkovité zkreslení.

Naopak minimální byla chromatická aberace a poduškovitost na nejdelším ohnisku. Vzhledem ke slabší světelnosti objektivuse zdály některé pořízené snímky (zejména v interiéru a za umělého osvětlení) méně jasné. Naopak velmi dobře fungovala optická stabilizace, což oceníte zejména při maximálním využití zoomu. Spokojeni jsme byli také s funkcí ozvučeného videozáznamu, natáčeli jsme v HD rozlišení, tedy 1280 × 720 bodů ve formátu H.264. Pozitivní je, že můžete využít i u videa zmíněný pětinásobný optický zoom - lze si tedy natáčenou osobu nebo objekt přiblížit.

soutez_casestudy

Samsung IT100

Snímač: CCD, 12,2 milionů pixelů