Recenze: Snagit 11

Autor: TechSmith
Dříve nebo později to budeme všichni potřebovat. Řeč je o zachycení toho, co je právě na monitoru počítače. V dobách historických (pro mladší v dobách DOSu) se využívalo tlačítko PrtScn, které ale zachytilo celou obrazovku a ne pouhé sekundární okno.

Navíc s modernějšími verzemi Windows je tato funkce značně nepříjemná, pro tisk musíme nejdříve zachytit obraz do Clipboardu, z něj jej přenést do nějakého grafického programu a teprve potom můžeme tisknout. A kvalita stále nic moc. Jednoúčelová utilitka Snagit, která ulehčuje zachycování obrázků na monitoru, je mnohem příjemnější alternativou. Jedenáctá verze je na světě, stojí za to sáhnout do prasátka?

Program Snagit nabízí firma Techsmith Corporation a pochází již z roku 1991, tehdy v podobě shareware. Dnes zaplatíme 49.95 dolarů. Nová verze v podstatě zachovala všechno, co zdobilo verze předchozí, tj. solidní nabídku funkcí a zároveň jednoduché používání, a k tomu přidalo ještě něco dalšího.

Základní pracovní okno

Po startu se objeví pracovní okno s velkým červeným puntíkem pro zachycení obrázku, a několik menších, ale stále dostatečně velkých ikonek sloužících přesnějšímu doladění toho, co chceme z monitoru zachytit. A zachytit můžeme skutečně všechno, od pracovních oken až po celou plochu, navíc si troufneme i na video (to šlo i dříve, ale místo jediného formátu AVI je dnes v nabídce mnohem modernější formát MPEG-4) nebo na zvukový záznam doprovázející videoklip. Můžeme dokonce vymazat text, i když jen u skutečných dokumentů‚ (třeba webových stránek), ne u PDF. Příjemná je i možnost využití timeru, takže můžeme otevřít i nějaké menu. To bývá u konkurenčních programů problém, protože ve chvíli, kdy spustíme program, tak už se menu dávno zavřelo.

To, co přesně se zachytí, určí vybraný profil. Na obrazovce to uvidíme podle žlutého kříže, kterým můžeme manipulovat a detailně vyladit, co potřebujeme. I když pohybujeme jen částí kříže na levé horní straně, nemusíme se obávat, protože dojde k automatickému zachycení celého okna.

Dostáváme se do editoru

Zachycený obrázek se automaticky otevře v integrovaném editoru, odkud si jej budeme i ukládat. Editor byl sice součástí programu Snagit již velmi dlouho, ale až donedávna se jednalo o editor značně rudimentární. Dnes si s ním už ale vyhrajeme, a od hraní s grafikou (včetně věcí pro hračičky jako jsou třeba nejrůznější bubliny nebo šipčičky), můžeme měnit transparenci, přidávat barevné efekty nebo nejrůznější filtry. Můžeme si ale přidat i vodoznak nebo nejrůznější vyskakující okna či poznámky. Pro zachycování velkých webových stánek se může hodit funkce Autoscroll, která zachycuje celou stránku (pro případ, že se nevešla na obrazovku). Velice zajímavý je nástroj Blur, který zejména u stránek zachycených z internetu umožní zamaskovat třeba adresu nebo jiné osobní detaily.

Verdikt

Celkově nelze konstatovat nic jiného, nežli to, že tento program zůstává zlatým standardem zachycování obsahu obrazovky. Tato na pohled jednoúčelová, nicméně výkonná utilitka se nám bude hodit vždy, kdy si potřebujeme něco uložit na pozdější prohlédnutí nebo ve chvíli, kdy potřebujeme kamarádovi nebo technikovi firmy ukázat třeba chybovou hlášku. Jedenáctka se povedla a pokud tento program nemáme, za investici určitě stojí.

Celkem: 85 procent

Pro: Velice kvalitní a poctivě nadupaná utilitka

Proti: Nic