Hlavní navigace

Stát chce zatočit s falešnými recenzemi na internetu. Pomoci mohou technologie

31. 5. 2022

Sdílet

 Autor: Konica Minolta
Podvodné spotřebitelské recenze na internetu by měla řešit novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Některé firmy už na to nabízejí technologické řešení.

Nová právní úprava, která by měla posílit ochranu spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám, nyní míří po jednání vlády do Poslanecké sněmovny. Podle dodavatele e-shopových řešení Upgates se tím posílí důvěra mezi spotřebiteli a poctivými obchodníky a zrychlí se celkový přechod Čechů k nakupování on-line. 

„Cílem návrhu je zajistit, aby spotřebitelé byli při nákupech v on-line prostředí lépe chráněni před nekalými obchodními praktikami některých prodejců. Náš návrh jim zajistí dostatek informací, aby se mohli lépe orientovat a byli méně zranitelní vůči snahám o manipulace,“ představil návrh zákonů ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Zkoušíte ve firmě 3D tisk?

Prodejci budou mít povinnost ověřovat, že spotřebitelské recenze udělují opravdoví zákazníci, kteří si výrobek pořídili. Nebude tak již možné zveřejňovat falešné recenze.

„Pro nakupující jsou zkušenosti ostatních uživatelů extrémně důležité a podle mnoha výzkumů hrají při rozhodování minimálně stejnou roli jako cena. Manipulace s hodnocením a vymyšlená kritika by se tak u zboží již neměly vůbec zobrazovat. E-shoppeři musí sami zařídit autenticitu a v případě kontroly prokázat, že jde o opravdové spotřebitele," upozorňuje Martin Pech.

Na to reaguje například Konica Minolta, která začala na českém trhu nabízet řešení, které umožní zrušení internetových řešení pro recenzování obchodů. Systém třeba dovedete změřit náladu zákazníků a jak každý obchodník ví, na úsměvu při odchodu z místa prodeje vždy záleží.

„Stejně jako knihy přání a stížností mohou časem skončit i internetové stránky s recenzemi zákazníků. V ideálním případě lidé nebudou muset nikam psát svoje dojmy z prodeje a firmy nebudou muset utrácet za jejich zpětnou analýzu. Spokojenost zákazníků, stejně jako věk či pohlaví, vyhodnotí v reálném čase přímo na prodejním místě umělá inteligence,“ vysvětlil Michal Šotek, ředitel divize Video Solution Services společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech, a dodal: „Naši programátoři navíc vyvinuli vlastní software určený pro další rozvoj celého řešení. Takzvané strojové učení je s jeho pomocí výrazně jednodušší. Sami naši zákazníci tak dokážou umělou inteligenci ,učit‘ a přizpůsobit ji svým požadavkům.“

MIF22

Pište pro Computerworld

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.

Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

Pilotní průzkum zákaznické spokojenosti prostřednictvím chytrých kamer provedla Konica Minolta počátkem května na pražském veletrhu „Reklama polygraf obaly 2022“. Ze statistik mimo jiné vyplynulo, že během dvou dnů kamery zachytily 3817 návštěvníků, z nichž 57 % mělo na tváři úsměv a pouze 5 % se mračilo. Pokud jde o věkové složení, nejvíce (58 %) lidí bylo mezi 18 až 29 lety, nejméně (3 %) pak starší 60 let.

Kromě sledování emocí umí chytré kamery Konica Minolta sledovat řadu dalších věcí i mimo retail. Ostatně, brzo to uvidíte v našem chystaném Coffee Breaku.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.