Hlavní navigace

Výrobci PC přecházejí na tablety

21. 10. 2013

Sdílet

 Autor: © Ch_Alexandr - Fotolia.com
Meziroční pokles o téměř devět procent – to je výsledek prodejů PC za třetí čtvrtletí letošního roku. I kvůli tomu mění některé firmy svou výrobní strategii.

Podle zprávy, kterou uveřejnil Gartner, se v uvedeném období prodalo zhruba 80 milionů jednotek PC. Jde už o šesté čtvrtletí po sobě, kdy se dodávky PC meziročně snížily.

Třetí čtvrtletí obvykle výrazně ovlivňují kvůli zahájení školního roku prodeje studentům – a v tomto roce byly dodávky PC vůbec nejnižší od roku 2008,“ říká Mikako Kitagawová, analytička Gartneru. Podle ní pokračuje trend náhrady PC pomocí tablet, a to v rámci spotřebitelského segmentu pro dennodenní konzumaci obsahu. Tato změna je přitom patrná jak ve vyspělých ekonomikách, tak i v rozvíjejících se.

Široká dostupnost levných zařízení s Androidem je zajímavá jak pro uživatele méně rozvinutých států, kteří si tyto přístroje kupují jako první výpočetní systémy, tak pro spotřebitele v západní Evropě, kde zatím slouží spíše jako doplněk k existujícím PC, dodává Kitagawová.

Globálně si nejlépe vedly společnosti Lenovo a Hewlett-Packard, které mají téměř shodný podíl na trhu – zatímco první Lenovo dodalo přibližně 17,6 % PC, druhé HP za ním zaostalo jen o půl procentního bodu.

Výsledky Lenova však mohly být lepší, kdyby byl čínský trh dostatečně dynamický. A tak zatímco v Asii Lenovo ztrácelo, silný růst byl vidět v Evropě a Severní Americe. Celkově tak dosáhlo Lenovo tříprocentní dynamiky globálních prodejů.

HP zase zaznamenalo první růst prodejů PC od prvního čtvrtletí loňského roku – zasloužily se o to kromě Jižní Ameriky všechny regiony. Míra růstu byla oproti Lenovu však poloviční. Prodeje o dvě pětiny menší než vloni pak hlásí Acer a Asus, tradiční výrobci přenosných PC, kteří v žebříčku obsadili čtvrté, respektive páté místo a jež se začali výrazně orientovat na tablety. Před oběma posledně zmíněnými firmami je pak Dell, jehož prodeje byly meziročně stabilní.

Pokles prodejů PC v regionu EMEA byl ještě dramatičtější, než jaké byly globální výsledky – meziroční snížení je téměř 14%, což představuje už šestý kvartál po sobě, kdy se dodávky snížily. Mezičtvrtletně pak prodeje poklesly o více než osm procent.

Na těchto výsledcích se podepsala například příprava prodejců na nové procesory Intel Haswell či Bay Trail a také na přicházející Windows 8.1 – klíčové tedy bylo vyprázdnit sklady.

Spousta výrobců PC také představila tablety s Androidem jako součást svého hlavního portfolia a tato iniciativa vedla dále k poklesu zájmu o klasická PC,“ tvrdí Isabelle Durandová, analytička Gartneru.

Lídrem trhu EMEA je Hewlett-Packard, jehož prodeje byly jen o trochu nižší než vloni. Naopak o pětinu stouply dodávky zařízení Lenovo, díky čemuž podíl této firmy na trhu stoupl o čtyři procentní body.

Lenovo bylo také jediným výrobcem z první pětky, kterému se prodeje zvýšily. Je to podle Gartneru už páté čtvrtletí po sobě, co se společnosti daří umístit meziročně více PC. Zásluhu na tom mají především notebooky, kterých se podařilo na trh umístit v minulém čtvrtletí hned několik modelů.

 

Prodej PC v EMEA

Podíl podle kusových dodávek, třetí čtvrtletí 2013

příloha_ovladnete_sva_data

HP

19,6

Lenovo

14,3

Acer

10,5

Dell

8,6

Asus

8,4

ostatní

38,6

Zdroj: Gartner, říjen 2013

 

Byl pro vás článek přínosný?