Hlavní navigace

Vytváření, úprava a používání šablon ve Wordu - 3.díl

8. 11. 2018

Sdílet

 Autor: (c) Khen Gan Toh -- Fotolia.com
Kromě vytváření, úpravy a používání šablon můžete v programu Microsoft Word vytvářet i svoje vlastní šablony, například když pracujete na projektech speciálního charakteru.

Předcházející díl

 

V programu MS Word, který je součástí kancelářského balíku MS Office, se šablonami rozumí dokumenty s již předdefinovaným vzhledem, které vytváříte buď vy, nebo někdo jiný (třeba Microsoft) a které se následně používají jako vzorové dokumenty v konkrétních projektech.

Úprava šablony programu Microsoft Word

V šabloně můžete měnit barvy, font, fotografie, logo – tedy prakticky cokoliv. Otevřete si proto nějakou šablonu ze sekce Firma, ovšem ještě předtím, než do nich uděláte nějaké změny, je třeba tuto šablonu uložit pod jiným jménem.

1. Pokud chcete použít standardní postup pro ukládání dokumentu (který v tomto případě můžete použít), pak vyberte nabídku Soubor > Uložit jako > Tento počítač > Procházet. Následně se přesuňte do vhodné složky a zadejte nový název šablony.

2. Povšimněte si, že jakmile klepnete na šipku směřující dolů, která se nachází u zadávacího políčka Uložit jako typ: a zde vyberete ze seznamu položku Šablona Word (*.dotx) a samozřejmě změníte název souboru v zadávacím políčku Název souboru:, uloží program Microsoft Word tuto šablonu do vlastní složky určené pro šablony.

3. Po uložení souboru jako šablony soubor zavřete.

4. Nyní uložený soubor otevřete znovu. Záhy zjistíte, že se soubor se šablonou nenachází ve složce, kterou jste mu zadali. Nepanikařte! Své vlastní šablony totiž najdete ve složce C:\Users\\Dokumenty\Vlastní šablony Office. Zde vyberte ze seznamu některou z vašich vlastních šablon a otevřete ji.

Uložení dokumentu do podoby šablony

5. Nyní v této šabloně upravte jednotlivé součásti, které se mají nacházet v každém dokumentu založeném na této šabloně – typicky změňte logo firmy nebo kontaktní informace. Poté šablonu prostřednictvím klávesové zkratky Ctrl + S znovu uložte. Upravená šablona se nyní uloží do stejného umístění jako předtím.

6. V dalším kroku vyplňte všechny ostatní údaje a výsledek uložte – tentokrát ovšem pouze do podoby dokumentu, takže jej budete moci vytisknout nebo sdílet s ostatními uživateli.

Kdykoliv budete od této chvíle chtít vytvořit nový dokument, postačí, když otevřete šablonu, zadáte nové údaje a výstup uložíte do podoby dokumentu.

Upravená šablona uložená v podobě dokumentu

soutez_casestudy

 

Pokračování

Byl pro vás článek přínosný?