Hlavní navigace

Apple se omluvil za nepovedené mapy v iOS 6

29. 9. 2012

Sdílet

 Autor: © Apple
Apple se v pátek omluvil svým uživatelům ústy generálního ředitele. Podle některých analytiků se nemusel omlouvat přímo Tim Cook. Jiní tvrdí, šlo o nezbytné a z hlediska PR velmi chytré řešení.

„Přes negativní reakce médií na nové mapy od Applu nemusel být pod omluvným dopisem podepsán přímo Tim Cook, protože tímto krokem zbytečně přitáhl další vlnu zájmu médií o toto téma,“ míní Brian White z agentury Topeka Capital Markets. „Myslíme si ale, že z dlouhodobého hlediska podnikl správný krok pro ochranu a další rozvoj značky Apple,“ dodal.

White se tak částečně postavil proti proudu pochval od dalších analytiků, kteří Cookovu omluvu uvítali a označili za nezbytnou, pokud chce Apple uklidnit rozjitřenou náladu a zlepšit svůj aktuální mediální obraz.

Například nezávislý odborník na veřejné vztahy Jonathan Rick označil Cookův dopis za „osvěžující a ohromující“. Myslí si, že splnil hned několik důležitých úkolů. „Veřejně přiznal problém a na nic se nevymlouval,“ komentoval Rick Cookův přístup. „Omlouvá se přímo, bez vytáček. A dokonce vyjmenovává a propaguje konkurenci (dokonce hned pět konkurenčních aplikací).“

Cook se ve svém prohlášení, které je zveřejněno na webu Applu, omluvil za nepodařenou mapovou aplikaci. „Velmi se omlouváme za nepříjemnosti, které jsme našim zákazníkům způsobili, a snažíme se ze všech sil mapy co nejdříve zlepšit,“ napsal Cook. Zároveň zákazníkům doporučil vyzkoušet alternativní řešení včetně map od Googlu a Nokie, které jsou přístupné online pomocí prohlížeče Safari. Z aplikací dostupných v App Store doporučil Bing, MapQuest a Waze. U nás je možno využít i aplikaci Mapy.cz od Seznamu.

Rick si, podobně jako White, myslí, že tato veřejná omluva může Applu prospět z dlouhodobého hlediska, zdůvodňuje to ale jinými argumenty. „Zákazníci Applu jsou rozumní a velkorysí. Uvědomují si, že zmapovat celý svět vyžaduje hodně času a úsilí, a jak jsme viděli v případě Siri a nového konektoru, ani nedokonalé produkty nedokáží ochladit jejich nadšení.“

Pokud jde o konektor „Lightning“, Rick naráží na to, že Apple nedodává adaptér pro starší konektor ke všem novým iPhonům 5 standardně, ale nabízí je jako mimořádnou výbavu, kterou je nutné si dokoupit za 20 – 40 dolarů.

White rozvinul své myšlenky o dlouhodobém prospěchu dále než většina ostatních komentátorů. „V případě největšího podniku na světě, která se brzy stane i nejziskovější v historii lidstva, signalizuje tento dopis odvahu a potvrzuje argumenty skeptiků, že Apple není tak velký, aby si mohl dovolit popřít své chyby, ani tak zapomětlivý, aby nevěděl, kdo z něj udělal nejhodnotnější společnost na světě,“ konstatovat White.

Další analytici nepovažují tento krok za odvahu, ale za dobrou PR. „Veřejná omluva [Applu] pomůže omezit škody na dobrém jméně,“ myslí si Rick. „Manažeři z Cupertina opět předvedli, že dokážou zvládat krizové situace. Apple má ovšem výjimečné postavení v tom, že si ke svým zákazníkům může dovolit podstatně více než ostatní společnosti,“ dodává.

White si myslí, že trable s mapami, které mnoho lidí označuje za debakl nebo katastrofu, nijak nepříznivě neovlivní prodeje nového modelu iPhone 5. „S ohledem na neutuchající zájem o iPhone 5 nemůžeme očekávat, že by zákazníky odradily problémy s mapovou aplikací,“ konstatuje.

Apple oznámil, že během prvních tří dní od uvedení na trh prodal více než 5 milionů telefonů iPhone 5, tedy o 20 % více, než se v loňském roce za stejné období prodalo iPhonů 4S. Nový operační systém iOS 6, který je možno instalovat také do přístrojů 3 GS, 4 a 4S, si za stejné období stáhlo zhruba 100 milionů uživatelů, kterých se tedy problém s mapami týká také.

Byl pro vás článek přínosný?