Hlavní navigace

Další bitva „tiché války“ mezi Applem a Googlem proběhne na poli vyhledávání a reklam

2. 2. 2023

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Apple údajně v zákulisí pracuje na tom, aby odstavil iPhone od služeb Googlu.

Zatímco všichni čekáme na to, až Apple představí svůj dlouho avizovaný AR/VR headset, kterým bude konkurovat zařízením společností Meta a Sony, nově se začíná mluvit o tom, že se Apple v tichosti zaměřuje na dalšího konkurenta. Podle Financial Times firma vyvíjí značné úsilí, aby oddělila své hlavní služby pro chytré telefony od těch poskytovaných Googlem, včetně Map, online reklamy, a dokonce i vyhledávání na internetu.

Jak spravujete více cloudů ve vaší firmě?

Financial Times ve svém článku uvádí coby zdroj dva bývalé inženýry Applu, kteří mluví o „zášti“ Applu vůči Googlu. Apple prý nikdy neodpustil Googlu operační systém Android inspirovaný iPhonem a vedoucí pracovníci se dle nich pustili do „termonukleární války Steva Jobse“ proti Googlu. Apple se tak v relativním mediálním závětří údajně soustředí na tři hlavní oblasti, kterým dominuje Google:

  • Mapy: Rozpačitý start vlastních Map v konkurenci s těmi googlovskými příliš nepomohl. Od svého vydání před deseti lety se však Apple Mapy výrazně zlepšily, mají nové vlastní mapy a několik funkcí, které konkurují těsné integraci Googlu, včetně nedávné funkce Business Connect, která je protiváhou integrace Yelpu od Googlu a bezproblémově se integruje do systému iOS.
  • Vyhledávání: Apple vyvíjí vyhledávací nástroj nejméně deset let a už nějakou dobu se o něm také veřejně hovoří. Klíčová v tomto směru byla akvizice společností Topsy Labs a Laserlike, která se však ukázala jako obtížná a nákladná. Je dobře známo, že Google platí Applu miliardy ročně za to, aby byl výchozím vyhledávačem v systému iOS, takže vyhledávač společnosti Apple bude pravděpodobně postupným úsilím realizovaným prostřednictvím vyhledávací funkce Spotlight.
  • Online reklamy: Apple v nedávné době ve snaze konkurovat Googlu významně personálně posílil svou reklamní divizi, přičemž se zaměřil i na reklamy v App Storu. Financial Times uvádí, že Apple chce vytvořit inzertní síť, „která by změnila způsob, jakým jsou reklamy doručovány uživatelům iPhonů, a vyřadila by ze hry zprostředkovatele dat třetích stran“.

Silná pověst Applu, založená na ochraně soukromí uživatelů, by mohla být v tomto boji velkou výhodou. Navzdory snahám o zvýšení transparentnosti má totiž Google pověst takřka opačnou, tedy společnosti, která údaje uživatelů shromažďuje. Navíc Apple už udělal výraznou dělící čáru mezi telefony iPhone a těmi s Androidem. 

V Česku je první nádraží ovládané plně na dálku Přečtěte si také:

V Česku je první nádraží ovládané plně na dálku

Především v oblasti vyhledávání by Apple mohl Safari prezentovat coby prohlížeč, který dbá na ochranu soukromí, podobně jako DuckDuckGo, a vytvořit tak vlastní vyhledávač, který by se podobal původnímu konceptu Googlu, než byl zaplaven reklamami.

soutez_casestudy

Touha Applu předstihnout na iPhonu googlovské služby nicméně není zcela nová. Konkurence v oblasti map se objevuje již od spuštění Apple Map v roce 2012 a zvěsti o vyhledávači Apple kolují kuloáry už několik let. 

Zpráva Financial Times tak v podstatě připomíná, že tato „tichá válka“ dál probíhá a v sázce jsou jak uživatelé iPhonů tak miliardy dolarů.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Byl pro vás článek přínosný?