Hlavní navigace

Facebook ničí lokální sociální sítě ve střední a východní Evropě

7. 12. 2011

Sdílet

Podle nejnovějších výsledků studie gemiusAudience dobyl Facebook další trh. Americký gigant se stal nejpopulárnější sociální sítí v Polsku a po dlouhém boji porazil lokálního lídra Nk.pl.

Polsko se tak stalo dalším státem ve střední a východní Evropě, ve kterém má Facebook vedoucí postavení mezi sociálními sítěmi. Lokální sociální sítě si ovšem nadále drží svojí neotřesitelnou pozici v Rusku a Lotyšsku.

Podle nejnovějších výsledků studie gemiusAudience (v Polsku pod názvem Megapanel PBI/Gemius) za září 2011, zaznamenal dosavadní lídr mezi sociálními sítěmi v Polsku, Nk.pl (portál díky kterému je možné najít své spolužáky), poprvé menší počet uživatelů než jeho hlavní soupeř, Facebook. Situaci na polském trhu komentuje Andrzej Garapich, ředitel polského sdružení pro měření návštěvnosti internetu (PBI): „Na polském trhu je dostatek prostoru pro oba hráče, což můžeme považovat za jakýsi fenomén. Podobný trend můžeme pozorovat i v jiných oblastech internetu, zdá se, že Poláci používají během surfování po internetu vícero různých nástrojů a služeb současně. Sledujeme například pět horizontálních portálů a komunikujeme pomocí dvou internetových komunikátorů (Skype a polský komunikátor Gadu-Gadu). Internetoví uživatelé mají dostatečné zkušenosti k tomu, aby mohli co nejlépe využívat různé nástroje, přičemž jim lokální firmy nabízí produkty, které jsou konkurenceschopné vůči globálním řešením.“

Podle nejnovějších statistik Facebooku, byl nejdynamičtější růst počtu uživatelů této sociální sítě v Evropě zaznamenán v Polsku, Rumunsku a Maďarsku. Tyto výsledky ovlivnila v jisté míře skutečnost, že Facebook dokázal přilákat mnoho fanoušků z lokálních sociálních sítí. Týká se to například Maďarska, kde Facebook zvítězil nad svým lokálním soupeřem Iwiw.hu v září 2010, a od této chvíle jeho převaha stále roste. Oproti tomu Iwiw.hu přišel v období jednoho roku (08.2010 - 07.2011) o 20% svých uživatelů (podle výsledků studie gemiusAudience, v Maďarsku pod názvem Gemius/Ipsos Audience).

Podobný trend převládá i v pobaltských státech. Rate.ee, největší lokální hráč na estonském trhu je na druhém místě v žebříčku nejpoužívanějších sociálních sítí, a navštěvuje ho mnohem méně uživatelů než Facebook. Litevský One.lt také ztrácí svůj podíl ve prospěch svého amerického soupeře. Nový majitel One.lt, společnost Tipro, působící v oblasti reklamy a managementu webových stránek, se pokusil o implementaci nových řešení a funkcí do svých produktů, ovšem počet uživatelů One.lt je daleko menší (přibližně 750 tisíc/gemiusAudience, září 2011), než počet uživatelů Facebooku (více než 960 tisíc/Socialbakers.com).

I když počet fanoušků Facebooku ve střední a východní Evropě má trvale rostoucí trend, stále existují státy, kde lokální sociální sítě odolávají jeho převaze: Lotyšsko a Rusko. V Lotyšsku má lokální lídr draugiem.lv asi dvakrát větší počet uživatelů, než americký gigant (údaje pro Facebook podle Socialbakers.com a pro Draugiem.lv podle gemiusAudience). V Rusku, které je s téměř 54 miliony uživatelů internetu největším internetovým trhem v regionu CEE, je pozice lokálních  sociálních sítí  Odnoklassniki.ru a Vkontakte.ru stále velice silná.

Byl pro vás článek přínosný?