Hlavní navigace

Jak poznat falešný profil na Facebooku - 1. díl

28. 10. 2013

Sdílet

 Autor: © AA+W - Fotolia.com
Facebook je plný falešných účtů – účtů osob, které ve skutečnosti neexistují, případně existují, ale jejich účet ovládá úplně někdo jiný. Jak takové falešné profily poznat?

Na počátku tohoto roku Facebook odhadl, že asi 5 až 6 procent účtů na sociální síti je falešných – což v celkovém objemu znamená asi 40 až 50 milionů účtů. Jiné odhady mluví až o 27 procentech, což by znamenalo, že se 200 milionů účtů vydává za někoho virtuálního.

Falzifikátů existují v základu dva druhy. Jedním je robotický (bot) účet, který je vytvářen a ovládán vzdáleně pomocí softwaru. Druhým typem je tzv. „maňásek“ – falešný účet, jenž je ovládán člověkem, který předstírá, že je někým nebo něčím jiným. (Prozrazení: spoluautor tohoto článku ovládá několik maňáskových účtů, a to hlavně pro účely testování.)

Hlavní rozdíl mezi oběma druhy účtů je v tom, že boty je jednodušší identifikovat, neboť se nechovají jako lidé. Maňásci jsou trochu tvrdší oříšek, protože se příležitostně chovají jako lidé, ovšem velmi často jako opravdu hloupí lidé. Rozdíl je proto velmi jemný.

Podívejme se společně na několik varovných signálů, které vám prozradí, že údajný člověk, jenž vám poslal žádost o přátelství, není tím, za koho se vydává. Jestliže narazíte na účet, který vykazuje tři nebo více těchto Faktorů falešnosti, můžete si vsadit na to, že se jedná o podvrh.

fb falešný účet

1. Angličtina. Ano, boti povětšinou vyplňují svůj profil v angličtině. Český „trh“ není prozatím příliš velký. Objevují se ale i boti, kteří fungují v jiných světových jazycích, jako je španělština, arabština nebo ruština.

2. Dívka se sexy pohledem. Je jasné, že ne všechny atraktivní ženy jsou boti (kde by taky boti brali jejich fotky?) a ne všichni botu jsou atraktivní mladé ženy, ale vypadá to, že velká většina falešných účtů je opravdu ženského pohlaví. Proč? Protože my muži máme trochu jednodušší myšlení a je mnohem pravděpodobnější, že se necháme nalákat na fotografii pěkné slečny, než že se žena nechá nalákat na fotografii opáleného muže s vypracovaným svalstvem. Snahou každého bota je primárně zaujmout.

soutez_casestudy

3. Málo fotografií v albech. Většina botů nedává do alb mnoho fotografií – běžné jsou tři nebo čtyři fotky a čas od času se jedná o snímky různých lidí. Tak, aby to vytvořilo dočasnou iluzi, že za účtem je opravdu reálný člověk.

Pokračování

Byl pro vás článek přínosný?