Hlavní navigace

Komunikační standard WebRTC čeká ještě řada překážek

2. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © sellingpix - Fotolia.com
Mezi podporovateli chybí Apple a Microsoft. Práce na videokodecích a na mobilních implementacích pokračují.

Od roku 2011 pracuje pracovní skupina WebRTC (Web Real-Time Communication) na standardu HTML5 a souvisejícím otevřeném frameworku pro implementaci komunikace prostřednictvím internetu v reálném čase. V současnosti musí poskytovatel pro služby jako telefonní a video hovory a sdílení dat typu „peer-to-peer“ (P2P) vytvořit vlastní řešení nebo stavět na komerčních produktech. Při implementaci standardu WebRTC přímo v prohlížeči by vývojářům stačilo zavolat několik funkcí.

„WebRTC má potenciál skutečně změnit Internet,“ říká Hugh Finnan, ředitel produktového managementu prohlížeče Chrome. „Když se nad tím zamyslíte, tak ve stránce HTML dokážete 15 řádky javascriptu vytvořit jednoduché videokonfereční řešení. WebRTC má potenciál stát se stejně důležitou součástí webu, jakou bylo html na samotném počátku.“

Google, Mozilla a Opera jsou klíčovými sponzory WebRTC od samotného počátku a AT&T, Cisco Systems a Plantronics svou podporu již vyjádřily. Ale WebRTC stále ještě prochází problémovým obdobím růstu, s množstvím problémů k vyřešení v různých systémech a prohlížečích.

Podpora technologie WebRTC se liší podle prohlížeče. Chrome (Google), Firefox (Mozilla) a všechny prohlížeče Opera již mají omezenou implementaci WebRTC, zatímco společnosti Microsoft a Apple zatím žádné plány pro WebRTC ve svých prohlížečích Internet Exploreru a Safari neuveřejnily. Naopak, Microsoft do pracovní skupiny WebRTC zaslal svůj alternativní návrh CU-RTC-Web (Customizable, Ubiquitous Real-time Communication over the Web). Dokončení implementace na mobilních platformách si také ještě vyžádá nějaký čas.

Další otázkou je, který video kodek použít. Momentálně patří mezi vítězící kandidáty H.264 a VP8. VP8 byl společností Google zakoupen v roce 2010 a později uvolněn jako otevřený kód pro bezplatné použití, například právě pro WebRTC. Řada společností ale preferuje kodek H.264, i když jeho použití vyžaduje po vývojářích licencování technologie, což představuje problém především pro projekty s otevřeným zdrojovým kódem. Výhodou H.264 je existující hardwarová akcelerace, nabízená řadou čipů, což je nezbytné především pro výrobce úsporných, ale nedostatečně výkonných mobilních zařízení.

Je ale pravděpodobné, že tento problém bude vyřešen šalamounsky přistoupením na oba kodeky - stejně jako dnešní web podporuje řadu obrazových formátů (JPEG, GIF a PNG).

I přes stále nevyřešené problémy si ale WebRTC fanoušky získává. Bogdan Ciuco, softwarový vývojář u telekomunikačního výrobce Broadsoft, se domnívá:„Podle mne je to další logický krok ve vývoji webu. Vše směřuje ke komunikacím v reálném čase.“

Byl pro vás článek přínosný?