Hlavní navigace

Rok 2015 bude pro mobilní platby zlomový

22. 1. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia © ottawawebdesign
Do konce roku 2015 se bude po celém světě používat více než jeden milion dronů. Poprvé v historii se také očekává, že trh s novými verzemi chytrých telefonů přesáhne miliardu prodaných kusů, vyplývá to ze zprávy společnosti Deloitte s názvem Prognózy pro technologie, média a telekomunikace na rok 2015.

Oproti loňskému roku vzrostou letos objemy plateb pomocí chytrých telefonů v kamenných obchodech o více než 1000 %. Mobilní peněženka sice nenahradí tu tradiční, ale rok 2015 bude znamenat zlomový krok zákazníků směrem k platbám pomocí chytrých telefonů.

Vyplývá to ze 14. vydání zprávy společnosti Deloitte s názvem Prognózy pro technologie, média a telekomunikace na rok 2015 (TMT Predictions 2015). Dále společnost Deloitte očekává, že vydavatelskému sektoru budou i nadále dominovat tištěné knihy a budou představovat 80 % veškerých výnosů z prodeje knih v amerických dolarech, a že v roce 2015 budou podniky rychleji než zákazníci zavádět nové technologie jako 3D tisk, tzv. Internet věcí (IoT) a drony.

Oproti předchozím prognózám pro daný sektor, které předpovídaly, že prodej chytrých telefonů bude stagnovat, očekává Deloitte v roce 2015 více než 1 miliardu aktualizací, což naznačuje, že trh zatím nedozrál a ani u něj nedošlo ke stagnaci. 

„Chytré telefony se již běžně používají pro zjišťování stavu na účtu, pro převod finančních prostředků a online transakce, ale zatím se stále celosvětově nepoužívají jako mobilní peněženky,“ uvedl Zdeněk Křížek, partner v oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte a dodal: „Očekáváme, že rok 2015 bude prvním rokem, kdy dojde k vyřešení všech hlavních požadavků na mobilní technologie a platby pomocí chytrých telefonů tak budou jednodušší a jejich zabezpečení bude uživatelsky vstřícné.“

„Minulý rok naznačil odklon od desetiletí trvajícího trendu zaměření informačních technologií na zákazníka, což dokládá například pouze mírný vzestup nositelných technologií, jako jsou chytré brýle. V roce 2015 ale společnost Deloitte očekává, že v této oblasti teď budou hrát prim spíše podniky, protože nositelné technologie, 3D tisk, drony a IoT odpovídají spíše potřebám podniků než jednotlivých spotřebitelů a umožňují jim dosahovat vyšších zisků,“ doplnil Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte, který vede tým Deloitte Digital.

Dále bude trh v roce 2015 podle letošních Prognóz pro technologie, média a telekomunikace ovlivněn následujícími významnými faktory:

 

Technologie   

Konec zaměření IT na spotřebitele? V roce 2015 se na zavádění technologií začnou více soustředit spíš podniky a dojde k obratu desetiletí trvajícího opačného trendu – kdy se k zavádění technologií jako chytré telefony s velkými obrazovkami a tablety uchylovali v první řadě jednotliví spotřebitelé.

 

  • Tzv. „Internet věcí“ (IoT) se soustředí opravdu na věci, ne na lidi – V roce 2015 bude více než 60 % z jedné miliardy celosvětových bezdrátových přístrojů IoT zakoupeno, zaplaceno a používáno podniky – přestože se média zaměřují na spotřebitele ovládající své termostaty, osvětlení a elektrické přístroje (od praček po rychlovarné konvice). Očekává se, že prodej hardwaru speciálně určeného pro IoT dosáhne 10 miliard dolarů. Opravdový úspěch však zažívají služby podniků umožněné těmito přístroji: cca 70 miliard dolarů.

 

  • Drony: aktuální téma a úzce specializovaný segment – V roce 2015 budou drony používány v mnoha oblastech v průmyslu i ve státní správě. Společnost Deloitte očekává, že se prodá přibližně 300 tisíc kusů dronů (známých také jako bezpilotní letouny nebo UAV) pro civilní využití a uživatelská základna se tak rozroste na více než jeden milion kusů. Přestože soukromí spotřebitelé nebo polosoukromí spotřebitelé koupí většinu z nich, většina skutečné hodnoty bude pocházet z jejich využití v podnicích.

 

  • 3D tisk znamená revoluci: ale ne tu, co myslíte – V roce 2015 se na světě prodá téměř 220 tisíc 3D tiskáren v hodnotě 1,6 miliardy amerických dolarů, ale není pravděpodobné, že by „v každé domácnosti byla továrna“. Společnost Deloitte očekává, že přibližně 80 % hodnoty všech 3D tiskáren budou vlastnit společnosti spíše než jednotliví spotřebitelé, což znamená, že ke skutečné revoluci dojde na trhu pro podniky.

 

  • Baterie pro chytré telefony: lepší, ale ne zázračné – Při výběru nových chytrých telefonů bude pro spotřebitele i nadále klíčovým faktorem dlouhá životnost baterií. V roce 2015 se technologie lithium-iontových dobíjecích baterií (Li-Ion) používaných ve všech chytrých telefonech zlepší jen nepatrně, oproti modelům z roku 2014 se stejnými rozměry a napětím nebudou mít letošní modely více než o 5 % větší objem a kapacitu článku.

 

  • Boom v oblasti výdejních míst: pro spotřebitele plus, pro obchodníky výzva – Počet výdejních míst, kde je možné vyzvednout objednávky z e-shopů, dosáhne v Evropě v roce 2015 půl milionu, což je oproti loňsku nárůst o 20 %. Tento způsob prodeje umožňuje kupujícím vyzvednout si zboží zakoupené online na různých místech, jako je například speciální oddělení v obchodě, obchodní centrum nebo bezpečnostní schránka umístěná na veřejně přístupných místech.

 

  • Nanosatelity jsou na vzestupu, ale trhu nedominují – Do konce roku 2015 bude na oběžné dráze více než 500 nanosatelitů (nanosatelity s hmotností do 10 kg). Nanosatelity jsou oblíbené z mnoha důvodů: jsou levnější než klasické družice, mají menší hmotnost, snáze se staví i testují a je jednodušší je vypustit na oběžnou dráhu. Přestože se jejich schopnost plnit složitější úkoly zvyšuje, je pravděpodobnější, že spíš rozšíří stávající trh s velkými satelity, ale nenahradí je.

 

Média  

 

  • Krátká videa: budoucnost televize, ale ne budoucnost s velkým B – Celosvětově bude během roku celkový čas strávený sledováním online krátkých videí a jiných programů kratších než 20 minut představovat méně než 3 % všech zhlédnutých videí. Společnost nepředpokládá, že by krátkometrážní videa na internetu převládla nad tradičními televizními formáty obvyklé délky. Jsou sice budoucností televizní zábavy, ale ne budoucností s velkým B. Společnost dále neočekává, že by krátká videa co do počtu hodin nebo tržeb získala převahu.

 

  • Generace, která nechce utrácet, utrácí za technologie, média a telekomunikace – V roce 2015 bude mít v této oblasti vedoucí postavení generace Y z oblasti Severní Ameriky a každý průměrně utratí za tradiční nebo digitální obsah zhruba 750 dolarů. A za co generace Y utrácí? Za placené televizní vysílání, hudbu, počítačové hry, knihy, živé sportovní přenosy, online video a dokonce za tištěné noviny.

 

  • Tisk přežívá, alespoň u tištěných knih – výnosy z prodeje tištěných knih budou pětkrát vyšší než u e-knih. E-knihy zatím nenahradily knihy tištěné, tím se liší od CD, tištěných novin a časopisů, jejichž prodej klesl. Mladí lidé (ve věku mezi 18 a 34 lety) tíhnou k tištěným knihám podobně jako starší generace a čtou v podobné míře jako lidé starší a za tištěné knihy jsou ochotni platit.

 

Telekomunikace

 

soutez_casestudy

  • Bezkontaktní platby pomocí mobilních telefonů se (konečně) rozhýbaly – Konec roku 2015 bude celosvětově znamenat průlom ve využívání mobilních telefonů pro platby v kamenných obchodech. Bude to první rok, kdy dojde k vyřešení předpokladů pro jejich zavedení ve větším měřítku – uspokojení potřeb finančních institucí, obchodníků, spotřebitelů a prodejců elektronických přístrojů. V roce 2015 bude celosvětově cca 10 % chytrých telefonů využíváno k platbě v kamenném obchodě alespoň jednou za měsíc, v polovině roku 2014 to bylo asi 0,5 % (v největší míře v Japonsku) z cca 450 milionů chytrých telefonů.

 

  • Trh s novějšími verzemi chytrých telefonů poprvé přesáhne jednu miliardu – V roce 2015 se celosvětově prodá 1,35 miliardy chytrých telefonů, ale více než miliarda z nich budou jen obměny – nové telefony pro ty, kteří už chytrý telefon mají. Výměna starších chytrých telefonů za modernější může trvat déle, ale hnací silou růstu bude v oblasti chytrých telefonů i nadále velikost obrazovky, rychlost, velikost paměti, software a design.

 

  • S boomem gigabitového připojení se propast mezi uživateli internetu prohlubuje – Celosvětově poroste počet domácností s vysokorychlostním internetem přibližně o 2 % na 725 milionů a průměrná rychlost připojení se ve většině zemí zvýší o 20 %. V roce 2015 bude rozdíl mezi uživateli s přístupem k nejrychlejšímu připojení a uživateli s běžnou rychlostí připojení výraznější, situace se bude v jednotlivých domácnostech lišit především u širokopásmových aplikací jako online video. Všechna vysokorychlostní připojení jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.

Byl pro vás článek přínosný?