Hlavní navigace

Samsung i Android drtí konkurenci, Apple zaostává

30. 5. 2013

Sdílet

 Autor: Alexander Orlov - Fotolia.com
Globální prodej mobilních přístrojů dosáhl v prvním čtvrtletí tohoto roku hodnoty téměř 426 milionů jednotek, což je jen velmi kosmetický vzestup oproti stejnému období loňského roku.

Tvrdí to zpráva Gartneru, podle níž ale naopak výrazně vzrostly dodávky chytrých telefonů. V prvních třech měsících tohoto roku se jich prodalo 210 milionů, a to je meziročně téměř o polovinu více (43 %).

Přitom jediným regionem, kde se prodalo více mobilů než o rok dříve, byla Asie/Pacifická oblast (+6,4 %). Tam nového majitele našlo 226 milionů přístrojů, což tuto část světa katapultovalo do čela s 53% podílem. V Číně dodávky stouply o 7,5 procenta, takže sám tento stát tvoří více než čtvrtinu globálního trhu.

Podle analytiků se například čínským, ale i jiným lokálním dodavatelům podařilo nabídnout správný mix ceny a podporovaných technologií, když zájem byl například o přístroje, které podporovaly jen EDGE  a nikoliv 3G, jak je obvyklé u běžných smartphonů. I dynamika prodejů smartphonů byla v Číně velmi vysoká  – jejich podíl na tamějším trhu stoupl meziročně z 13 na 29 %).

Co se týče Evropy, respektive regionu EMEA, tam prodeje mobilů poklesly o téměř čtyři procenta. Ještě horší situace nastala v Severní Americe, kde se dodávky mobilů snížily o skoro deset procent.

Výrobci si však mohou spravit chuť v případě výsledků smartphonů. Jejich podíl na celkových prodejích mobilů se aktuálně pohybuje těsně pod hranicí 50 % (konkrétně 49,3 %), což je oproti loňsku i předchozímu čtvrtletí výrazný vzestup (tehdy to bylo zhruba 35, respektive 44 %).

Dobré výsledky smartphonů ale značí značně upadající zájem o klasické mobily – meziročně jde o snížení o přibližně pětinu. Podle Gartneru je možné, že jejich uživatelé v současnosti už spíše čekají na příchod levných smartphonů a už nechtějí své dosavadní přístroje vyměňovat za podobně koncipované.

Největším producentem mobilů je Samsung, který svůj podíl meziročně ještě navýšil (na skoro čtvrtinu). V kategorii smartphonů je ještě úspěšnější – každý třetí chytrý telefon nese jeho značku. Zatím stále druhá Nokia však řeší úplně opačné problémy – její podíl na trhu soustavně klesá – v současnosti meziročně o pět procentních bodů a ani prodej jejích chytrých telefonů Windows Phone nevykazuje podle analytiků žádné oslnivé výsledky, když poklesla z osmého na desáté místo.

Také podíl Applu vykazuje u smartphonů sestupnou tendenci (o více než čtyři procentní body) – na vině může být mj. závislost na ochotě jeho uživatelů nahrazovat své přístroje novými modely – a Apple zřejmě až do podzimu žádné eso nevytáhne.

Pokud jde o operační systémy chytrých telefonů, Android si podle Gartneru získal už tříčtvrtinovou většinu. Za zmínku ale stojí ztráta více než poloviny podílu u BlackBerry OS (ze 7 na 3 %), rovněž u Bady je vidět ztráta důvěry uživatelů (z 2,6 na 0,7 %). A Symbianu už zřejmě zvoní hrana (z 8,5 na 0,6 %).

 

Globální prodej smartphonů

soutez_casestudy

Podíl výrobců podle dodaných jednotek, 1. čtvrtletí 2013

Samsung

30,8 %

Apple

18,2 %

LG Electronics

4,8 %

Huawei Technologies

4,4 %

ZTE

3,8 %

ostatní

37,9 %

Zdroj: Gartner, květen 2013

Byl pro vás článek přínosný?