Hlavní navigace

Wi-Fi v obchodech díky analytice usnadní nákupy

25. 3. 2015

Sdílet

 Autor: © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Wi-Fi může napomáhat i v jiných směrech, než je ulehčení připojení k internetu. Díky analytickým nástrojům, které nad ní běží, dokážou obchodníci například zjistit, u kterého zboží se lidé nejčastěji zastavují.

V bezdrátových sítích se skrývá celá řada informací, které mohou otevřít dveře k novým obchodním příležitostem. Nejde pochopitelně o narušení důvěrnosti přenášených dat, ale o lokalizační a další technické informace.

Jak to může vypadat v reálném provozu, předvedla společnost Cisco na bezdrátové síti, kterou používali všichni účastníci včerejší ICT konference Cisco Connect 2015 v Praze.

Například analytické nástroje Cisco Meraki umožní graficky zobrazit, na jakém místě budovy se majitelé připojených zařízení nejčastěji zastavili, jakou rychlostí kudy procházeli a tak podobně. Potenciál, který mají tyto nástroje nejen pro obchodníky je patrný. Cisco odhaduje, že využití těchto nástrojů v maloobchodě skrývá potenciál k růstu tržeb o 15,6 procenta.

Podle průzkumu Ciska si například 63 procent zákazníků obchodů přímo v prodejně vyhledává na svém telefonu informace o zboží a 60 procent by chtělo používat své telefony jako čtečky čárových kódů, které umožní rychlejší odbavení u pokladny.

Právě připojení prostřednictvím Wi-Fi umožní analyzovat informace o pohybu mobilních zařízení v určitém prostoru a následně tomu přizpůsobit obchodní strategii. Například nástroje instalované na zmíněné konferenci mimi jiné umožnily graficky zobrazit, jakou trasou účastníci konference procházejí. Ukáže se tak například, které prezentace partnerů byly nejzajímavější, protože u nich uživatelé, přesněji jejich mobilní zařízení, zůstávaly nejdéle.

Stejně tak je na síti možné vypozorovat například začátek hlavního programu konference, kdy se velká část uživatelů přesune do sálu nebo naopak začátek pauzy na oběd, kdy vzroste vytížení přístupového bodu v restauraci.

Veškeré informace získávané ze sítě jsou pochopitelně anonymní. Bez souhlasu uživatele – v obchodě by se mohlo jednat například o registraci do věrnostního programu – nemůže provozovatel bezdrátové sítě spojit konkrétního uživatele s daty. I tak mohou ale analytické nástroje pomoci určit, kolik uživatelů se například k síti připojuje opakovaně. Stejně tak ukazují, jak dlouho zůstávají připojeni a podobně.

K dispozici jsou i moduly, které umožňují přesnou lokalizaci mobilního zařízení uvnitř budovy. Modul umožňuje připojení jak pomocí Bluetooth, tak Wi-Fi, přičemž připojení prostřednictvím obou technologií lze spravovat z jednoho místa. Moduly umožňují velmi přesnou lokalizaci v místech, kde je GPS nepoužitelné.

Provozovatel sítě díky tomu může nejen přesně plánovat potřebné kapacity připojení, ale také například sledovat proud návštěvníků či zákazníků.

To otevírá velký potenciál například v obchodních centrech, které mohou díky analýze informací z bezdrátových sítí identifikovat úspěšné či méně úspěšné obchody, ale například i uzpůsobit vnitřní prostory obchodního centra potřebám zákazníků.

Stejně tak lze například vhodnou skladbou obchodů zajistit, aby zákazníci prošli co největší část obchodního centra a museli tak projít kolem obchodů, ke kterým by normálně ani nedošli.

soutez_casestudy

Analytické informace ale nemusí být využitelné jen v obchodech. Například v holandském Rijksmuseu umožňuje podobná technologie určit, před jakým exponátem návštěvník stojí a přímo na jeho telefon mu doručit doplňující informace, které už by se nevešly na popisku, nebo třeba zpřístupnit další multimediální obsah.

Podobně mohou například sportovní kluby pracovat s fanoušky na stadionu a nalákat je do fan-shopu nebo třeba jim nabídnout živý přenos přímo na jejich telefony, aby si tak mohli užít komfort televizního přenosu přímo na stadionu.

Byl pro vás článek přínosný?