Hlavní navigace

Zažívají animované GIFy comeback? Ne tak rychle, říká studie

9. 2. 2013

Sdílet

 Autor: pcworld.com
Do jaké míry se dá mluvit o renesanci animovaných GIFů? Je pravda, že se s „animáky“ v poslední době roztrhl pytel. Podle nejnovější studie ale stále nedokážou vykompenzovat propad GIF formátu jako celku.

W3Techs, web, který zkoumá využití různých webových technologií, tvrdí, že formát PNG nyní používá 62,4 procenta všech webových stránek a tento počet stále roste, zatímco GIF pokračuje v poklesu a je nyní používán na 62,3 procentech stránek.

Jak GIF, tak PNG jsou bezztrátové obrázkové formáty, což znamená, že se při procesu jejich ukládání neztratí vůbec žádná informace.

Formát PNG byl původně představen jako reakce na problémy s patenty GIFů v roce 1995, je však také technicky vyspělejší – podporuje průhledné plochy a mnohem širší škálu barevných odstínů.

Ztrátový formát JPEG, který část obrazových dat při ukládání zahazuje, je podle W3Techs pořád oblíbenější než GIF či PNG. Jeho využití se už nějakou dobu drží na 72 procentech webových stránek.

GIFy jsou stále velice populární

Přesto je zvláštní, že ve studii W3Techs se neodráží evidentní comeback animovaných GIFů. Ty jsou v sekcích komentářů a na fórech jako je Reddit stále populárnější. Používají se zejména pro humorné reakce na články a aktuální dění.

Zpravodajské servery jako je Buzzfeed, The Atlantic Wire a New York Times si formát GIF oblíbily jako jednoduchý a na data nenáročný způsob, jak do obrázku přidat pohyb. Protože v animovaných GIFech není žádný zvuk a přehrávají se automaticky v nekonečné smyčce, mají někdy větší smysl než plnohodnotné video formáty. Animované GIFy už si našly cestu do galerií a dokonce už o nich byl natočen krátký televizní dokument.

W3Techs jako by to nevnímali. Animované GIFy berou na vědomí pouze jedinou zmínkou. „Jediná funkce, kterou GIF stále září, je jeho podpora animace,“ napsala skupina. „Většina lidí však vnímá přítomnost tančících ikon na webových stránkách jako znak toho, že dané stránky nebyly po uplynulých 15 let po vzhledové stránce aktualizovány. Animace se dnes používají hlavně pro reklamu a dokonce i zde mohou být vnímány jako chudákova alternativa k Flashi.“

Přemýšlíme, jestli tento rozpor platí pro internet v celé své šíři. Několik větších webů začíná být nakloněno animovaným GIFům, nicméně internet jako celek tento formát v jeho statickém provedení už v podstatě nepoužívá.

soutez_casestudy

Navíc, protože W3Techs měří procentuální poměr stránek používajících daný obrazový formát a ne jeho množství využití na jednotlivých stránkách, nemusí se jednat o nejpřesnější způsob měření růstu animovaných GIFů. (Například web Imgur, který se používá ke sdílení obrázků, animovanými GIFy přímo přetéká. V průzkumu W3Techs však nemá větší váhu než kterýkoliv jiný web.)

Pro GIFy tedy neplačte. Přestože nejsou tak populární, jako kdysi byly, uživatelé je mají rádi – rozhodně raději než Flash.

Byl pro vás článek přínosný?