Hlavní navigace

TIP: Základní pravidla fotografické kompozice - 1.díl

21. 6. 2011

Sdílet

I když se ve fotografování kreativnosti meze rozhodně nekladou, je dobré znát a dodržovat alespoň základní kompoziční pravidla.

Pravidlo třetin

Většina lidí vlastnících alespoň kompaktní fotoaparát už zřejmě minimálně zaslechla něco o pravidle třetin. Pokud ne, tak se jistě podivovali nad zvláštní mřížkou, která se jim na displeji zobrazila poté, co omylem zmáčkli knoflík, který obyčejně nemačkají. Stačilo by přitom ponechat si mřížku zapnutou, řídit se jedním jednoduchým pravidlem a výsledné fotografie by byly o 100 % lepší. Pravidlo zní: fotografovaný objekt nepatří doprostřed.

Doporučujeme malý experiment. Vytiskněte si pět nebo deset svých fotografií, stačí černobíle na obyčejný papír. Mohou to být fotky z dovolené, rodinné oslavy nebo vaše děti. Vytisknuté fotografie rozdělte dvěma svislými a dvěma vodorovnými čarami na třetiny. Pokud se fotografovaný objekt nachází v místě nebo alespoň v blízkosti jednoho ze čtyř průsečíků, potom se jedná o kompozičně zajímavější fotku, která zaručeně přitáhne oko diváka více, než když objekt umístíte doprostřed.

Této zásady se řídí jak fotografové, tak malíři nebo třeba filmaři. Pokud si toto jednoduché pravidlo osvojíte, budete dělat kompozičně lepší fotky.

Nechte se nést úhlopříčkou

Pokud se vám do scény podaří zakomponovat úhlopříčnou linii (může to být silnice, stěna nebo klidně stín), vaše fotografie získá na dynamice a bude působit dojmem, že se něco děje. Fotografovaný objekt by měl být součástí této linie, která potom povede oči diváka až k němu. Diagonála může, ale nemusí protínat celou scénu. Stejného efektu dosáhnete také s vhodně zvolenou částečnou diagonálou.

soutez_casestudy

 

Úvodní foto: © Paylessimages - Fotolia.com

Byl pro vás článek přínosný?