Hlavní navigace

Už více než čtvrtina firem zakázala používání generativní AI

7. 2. 2024

Sdílet

 Autor: © Maksim Kabakou - Fotolia.com
I když možnosti generativní umělé inteligence (GenAI) budí všeobecné nadšení a respekt, ve firemním prostředí je přístup k jejímu plnému nasazení spíše opatrný.

Podle studie Data Privacy Benchmark Study, kterou uveřejnilo Cisco, firmy v obavách o zneužití osobních údajů, ale třeba i únik citlivých obchodních informací využití GenAI pro vlastní zaměstnance limitují, a více než čtvrtina z nich dokonce její nasazení úplně zakázala.

Nepředstavuje umělá inteligence novou bublinu pro investory?

Odpovědělo tak více než 2600 bezpečnostních expertů z firem ve 12 zemích celého světa. Mezi hlavní obavy podniky zařadily ohrožení právních předpisů a práv duševního vlastnictví organizace (69 %) a riziko vyzrazení citlivých informací veřejnosti nebo konkurenci (68 %).

Většina dotázaných firem přitom zároveň přiznala, že kvůli těmto obavám GenAI kontroluje a její užívání limituje: 63 % respondentů zavedlo omezení pro zadávání dat, 61 % firem omezilo, které nástroje GenAI mohou zaměstnanci používat, a 27 % společností uvedlo, že jejich organizace prozatím aplikace GenAI zcela zakázala.

Současně už firmy ve výzkumu připustily, že jejich zaměstnanci do nástrojů GenAI zadávali problematická data, včetně informací o zaměstnancích (45 % dotázaných) nebo neveřejných informací o společnosti (48 % dotázaných).

Zaměstnanci stále častěji vydávají výstup AI za svou práci Přečtěte si také:

Zaměstnanci stále častěji vydávají výstup AI za svou práci

Více než 90 % respondentů se navíc domnívá, že GenAI vyžaduje nové techniky správy dat a rizik, protože na tom závisí zachování důvěry zákazníků.

Ochrana soukromí je dobrou investicí

Důležitost zabezpečení dat a ochrany soukromí je patrná z nárůstu výdajů organizací na ochranu soukromí. Za posledních pět let se výdaje firem na ochranu soukromí více než zdvojnásobily.

Vysoké procento (95 %) respondentů přitom uvedlo, že výdaje v oblasti ochrany soukromí začaly přinášet reálné ekonomické výsledky. Výnosy z podobných investic jsou podle dotazovaných 1,6krát vyšší než náklady.

MIT: Umělá inteligence je ve většině profesí stále mnohem dražší než lidé Přečtěte si také:

MIT: Umělá inteligence je ve většině profesí stále mnohem dražší než lidé

Studie ovšem odhalila až propastný rozdíl mezi tím, jak si opatření k ochraně soukromí zákazníků vykládají firmy, a tím, co očekávají přímo spotřebitelé.

CS24

Tak například pro spotřebitele je v oblasti ochrany jejich údajů imperativem transparentnost. Tedy přístup k jasným a srozumitelným informacím o tom, jak se s jejich daty nakládá.

Zákazníci se bojí hlavně toho, aby údaje, které poskytnou, nebyly dále prodávány pro marketingové účely. Podniky naopak jako své hlavní priority uvedly dodržování zákonů o ochraně osobních údajů (25 %) a zamezení úniku dat (23 %).

 

Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.

Byl pro vás článek přínosný?